Welke vitamine ken je?

0
72
vitamines

Begin 1900 zijn vitamines ontdekt. Men kwam erachter dat voedsel bepaalde stoffen bevat die belangrijk zijn voor ons leven. Het woord vitamine is een combinatie tussen de Latijnse woorden vita (leven) en amine (stikstof bevattende verbinding). Alles wat je lichaam nodig heeft, haal je in principe uit je dagelijkse voeding. Vetten en koolhydraten zijn de belangrijkste energieleveranciers en eiwitten of proteïnen zijn onze voornaamste bouwstoffen. Naast deze twee categorieën heb je ook mineralen, spoorelementen en vitamines nodig. Een vitamine is een organische en natuurlijke stof die voor diverse lichaamsprocessen onontbeerlijk is. We kunnen vitamines echter niet zelf aanmaken. Wie gevarieerd en gezond eet, zal zelden een vitaminetekort oplopen. Toch kan het gebeuren dat je lichaam tijdelijk een grotere behoefte aan bepaalde vitamines heeft. Met vitaminesupplementen kun je voorkomen dat je te weinig vitamines tot je neemt. Maar welk type vitamine heb je op welk moment wat extra nodig?

Welke soorten vitamines ken je?

Er zijn dertien vitamines bekend. Een vitamine kan oplosbaar zijn in vet of in water. Vetoplosbare vitamines zijn vitamine D, A, E en K. Wateroplosbare vitamines zijn het bekende Vitamine C en de vitamines van het Vitamine B-complex. Wij onderscheiden Vitamine B1, B2, B5, B6, B8, B11 en vitamine B12. Vetoplosbare vitamines hebben het voordeel dat je lichaam ze gemakkelijk opslaat. Wateroplosbare vitamines zijn door je lichaam moeilijker vast te houden. Je hebt dus in principe een dagelijkse dosis nodig om goed te kunnen blijven functioneren. Niet elke voedingsstof bevat de ideale combinatie van vitamines. Daarom is het dus zo belangrijk om gevarieerd te eten. Dan weet je zeker dat je per dag genoeg tot je neemt.

Wanneer een verhoogde behoefte aan vitamines?

Je kunt een verhoogde behoefte aan vitamines hebben als je aan het herstellen bent van een ziekte of flinke blessure. Tijdens je zwangerschap is het ook mogelijk dat je bepaalde vitamines tekort komt. Daarnaast is je voedingspatroon van cruciale invloed. Er zijn vitamines die van nature vooral in vlees, vis, zuivel en eieren te vinden zijn, maar juist niet in plantaardig voedsel. Voor vegetariërs en veganisten is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze deze essentiële stoffen toch binnen krijgen. Dit kan door te kiezen voor plantaardig voedsel dat met vitamines verrijkt is. Of je kiest voor een hoogwaardig vitaminesupplement. Je kunt ook een verhoogde behoefte ervaren als je bezig bent met een intensief trainingsprogramma waarbij je extra spiermassa opbouwt. Meer eten om toch voldoende vitamines tot je te nemen, is niet altijd de beste oplossing. Vitaminesupplementen kunnen dan voor jou de uitkomst zijn.

Hoogwaardige vitaminesupplementen

Er zijn supplementen in poedervorm of als gemakkelijk te doseren tabletten.  Je kunt kiezen voor een supplement waarin één bepaalde vitamine in verhoogde concentratie voorkomt, of je gaat voor een multivitamine supplement als aanvulling op je dagelijkse voeding. Er zijn vitamines waarvan je gerust een te veel mag innemen, maar dit geldt niet voor alle vitamines. Lees daarom de bijsluiter van je supplement goed door en houd je aan de instructies. Weet je niet zeker welk vitaminesupplement voor jou het beste is? Neem contact op met betrouwbaar leverancier en laat je vooral goed voorlichten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here