Vitamine B haaruitval

0
29
Vitamine B haaruitval
Natuurlijk wil iedereen proberen om haaruitval te voorkomen. De Vitamine B Haaruitval kan hier zeker bij helpen. Lees nu alles in dit artikel.

Vitamines tegen haaruitval

Vitamines…we hebben ze elke dag nodig om gezond te leven. Wanneer we onvoldoende vitamines binnenkrijgen, ontstaan er allerlei klachten. Vooral de B vitamines zijn elke dag nodig om ons lichaam goed te laten functioneren. De B vitamines bestaan eigenlijk uit 8 vitamines, die in water oplosbaar zijn. Krijg je een tekort aan vitamine B dan kunnen klachten als moeheid en huiduitslag de kop opsteken. Ook kan vitamine B haaruitval veroorzaken.

De 8 B vitamines 

De verschillende B vitamines zijn onderverdeeld in:

  • B1 Thiamine
  • B2 Riboflavine
  • B3 Nicotinezuur, nicotinamide
  • B5 Panthotheenzuur
  • B6 Pyridoxine
  • B8 Biotine
  • B11 Foliumzuur en folaat
  • B12 Cobalamine-verbindingen

Tekort aan Vitamine B

Vitamine B haaruitval kan betekenen dat je een tekort hebt aan bovenstaande stoffen. Er zijn verschillende manieren om dit aan te vullen. Eenveel gebruikte manier zijn natuurlijk de kant en klare Vitamine B producten die je kan kopen in de winkel.

Wij raden de volgende producten aan:

Voor haar, huid en nagels

Een tekort aan de juiste vitamines kan leiden tot vitamine B haaruitval en een ongezonde huid. Ook nagels worden brozer wanneer je een tekort hebt aan vitamines. Mooie nagels zijn het resultaat van de mineralen seleen en zink.
De huid is ons grootste orgaan, wanneer we er slecht uitzien, wordt dit direct waargenomen. Een gezonde uitstraling is echt afhankelijk van de juiste vitamines en mineralen. Vitamine A bijvoorbeeld, zorgt voor de conditie van de huid. Vitamines B2, B3 en B8 geven de huid gezondheid. Om te begrijpen waarom tekort aan vitamine B haaruitval veroorzaakt, wordt hieronder de verschillende B vitamines beschreven en wat ze voor ons lijf betekenen.

Gezondheid door de B vitamines

Alle B vitamines hebben we nodig om gezond te leven. Vroeger werd gedacht dat vitamine B, één vitamine was. Dit is echter achterhaald en we weten nu dat de B vitamine uit een 8 tal stoffen bestaat. Ook het vitamine B wat haaruitval veroorzaakt behoort tot het B complex. De B vitamines zijn allen oplosbaar in water.

Vitamine B1 Thiamine

De werking van Thiamine (vitamine B1) is onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam, en voor een goede werking van de hartspier en het zenuwstelsel. Brood, graanproducten, groente, vlees en aardappelen zijn de leveranciers van Thiamine B1. Ook melk en melkproducten behoren tot de juiste voedingsmiddelen om de B1 binnen te krijgen. Door tekort aan Thiamine kunnen psychische afwijkingen ontstaan. Ook het zenuwstelsel zal in kwaliteit achter uit gaan.

Vitamine B2 Riboflavine

Riboflavine is niet het vitamine B wat haaruitval veroorzaakt maar heeft wel zijdelings te maken met de gezondheid van je huid en haar. Tekort aan deze B2, veroorzaakt ontstekingen aan de huid en met name aan de neus. Als het goed is krijgen we elke dag Riboflavine binnen via de gewone, dagelijkse producten als vlees, vleeswaren, groentes, brood en graan. Melk- en melkproducten hebben de grootste hoeveelheid Riboflavine (B2) in hun producten. Ter vergelijking, een sinaasappel of 50 gram gekookte groente bevat 0.04 milligram B2. Een glas halfvolle melk bevat 0.27 milligram. Melk is dus erg belangrijk om een gezonde huid te behouden en geen tekort aan vitamine B haaruitval te krijgen. Behalve huidafwijkingen en ontstekingen is deze stof cruciaal voor de energievoorziening van je gestel. Deze B2 vitamine zorgt ervoor dat er energie wordt vrijgemaakt uit eiwitten, vetten en koolhydraten.

Vitamine B3 Nicotinezuur

Vitamine B3 bestaat uit de stof nicotinezuur. Dit wordt nogal eens verward met de nicotine uit tabak, maar heeft daar verder niets mee te maken. Om niet te veel verwarring te krijgen, wordt deze stof ook wel aangeduid als niacine of nicotinamide. Niacine is nodig voor de energievoorziening en de aanmaak van vetzuren. Een tekort van deze stof kan leiden tot het krijgen van de ziekte Pellarga. Er ontstaat bij een ernstig tekort van Niacine, huid en slijmvliesontstekingen. Ook zal een tekort aan deze B3 vitamine B haaruitval veroorzaken. Kinderen met deze tekorten krijgen kloofjes aan hun lippen. Vroeger zag je nog wel eens kinderen die in de mondhoekjes rode plekjes hadden. Ook dementie en diarree kan door een tekort aan deze B3 ontstaan. Het eten van de normale producten als vlees, aardappelen, groenten en volkorenproducten voorkomt deze kwalen.

Vitamine B5 Pantotheenzuur

Deze vitamine B heeft te maken met de opbouw van eiwitten en vetten. Ook de afbraak van deze stoffen, wordt door B5 vitamines geregeld. Een tekort aan dit panthoteenzuur veroorzaakt pijnlijke voeten. Er is nog weinig onderzoek gedaan naar deze B vitamine, maar we weten dat deze stof alles heeft te maken met de energievoorziening. Energie is nodig om je huid te laten glanzen en sterke nagels te hebben. Een tekort aan dit vitamine B gaat haaruitval veroorzaken. Een aantal voedingsmiddelen bevatten voldoende vitamine B, om geen pijnlijke voeten en tekort aan vitamine B haaruitval te krijgen.
Bonen, gedroogde pruimen, rozijnen en noten zijn voorbeelden van voedingsmiddelen die Pantotheenzuur bevatten. Krijg je te veel van deze stof binnen, dan volgt er onherroepelijk diarree.

Vitamine B6 Pyridoxine

Om een goede stofwisseling te bewerkstelligen heb je vitamine B6 nodig. Deze vitamine B doet haaruitval voorkomen, maar helpt vooral bij het reguleren van hormonen. B6 is ook belangrijk voor de bloedaanmaak en zorgt voor het zenuwstelsel. Wanneer je gezond eet zal je nooit teveel van deze vitamine B6 binnenkrijgen. Dit kan wel gebeuren wanneer er teveel supplementen met B6 worden geslikt. Deze vitamine B gaat haaruitval voorkomen. Gebruik je te veel van deze stof, dan veroorzaakt dit aandoeningen aan de zenuwen in armen en benen. Vanaf oktober 2018 staat in de wet dat er niet meer dan 21 milligram B6 in een dagelijks in te nemen voedingssupplement mag zitten.

Vitamine B8 Biotine

Biotine is dé vitamine B die haaruitval weet te voorkomen. Deze vitaminebron zorgt voor een gezonde huid en sterk haar. Met een normaal voedingspatroon, wat melk, eieren, noten, lever en pinda’s bevat, krijg je genoeg Biotine binnen. Tekorten aan deze vitamine worden eigenlijk nooit meer gezien. Toch moeten mensen, die veel rauwe eieren eten oppassen voor een B8 tekort. In rauw ei zit de stof Avidine die zich aan de B8 vitamine kan binden. Op deze manier wordt de Biotine niet in het lichaam opgenomen en kan dus zijn werk niet doen.
Deze vitamine B die haaruitval zal voorkomen, zal bij een te grote inname, met de urine weer verdwijnen uit je lichaam.

Vitamine B11 Foliumzuur

De aanmaak van rode en witte bloedcellen wordt door vitamine B11 gerealiseerd. Ook de ontwikkeling van een ongeboren kindje is afhankelijk van foliumzuur. Zwangere vrouwen wordt aangeraden om in het begin van de zwangerschap foliumzuur te gebruiken voor hun ongeboren baby. Tekorten kunnen leiden tot een open ruggetje, hazenlip en een gespleten gehemelte. Foliumzuur heeft dus alles met een gezonde groei te maken. Groene groentes, fruit en volkorenproducten bevatten veel B 11 vitamines. De aanbevolen hoeveelheden per dag zijn voor bijvoorbeeld een 8-jarige, 150 microgram, een 18-jarige 300 microgram en voor een zwangere 400 microgram.

Vitamine B12 Cobalamine

Een goede werking van het zenuwstelsel wordt verkregen door voldoende vitamine B te gebruiken. Cobalamine, zoals vitamine B 12 ook wel wordt genoemd is een belangrijke stof. De zuurstof die door je bloed wordt vervoerd is afhankelijk van vitamine B 12. Cobalamine is alleen te vinden in dierlijke producten als melk, vlees, vis en eieren.
Een tekort aan deze B vitamine zal zeker vermoeidheid en ademnood veroorzaken. Ook leidt een tekort aan deze vitamine B tot haaruitval. B 12 zorgt er ook voor dat het foliumzuur goed functioneert. Tekorten kunnen eigenlijk niet optreden wanneer je elke dag gezond eet en de juiste voedingsstoffen kiest. Mensen die veganistisch eten lopen kans om een tekort aan B 12 op te lopen. Krijg je last van bloedarmoede, heb je geen eetlust meer, haaruitval en brokkelige nagels neem dan je eetpatroon onder de loep. Veganisten wordt in deze nog wel eens aangeraden om een B 12 supplement te slikken.

Halfvitamines

Halfvitamines worden ook wel onzinvitamines genoemd. Het zijn stoffen die later uitwezen, dat het geen echte vitamines zijn. Halfvitamines worden meestal voldoende door het lichaam aangemaakt en zijn niet nodig om te benoemen. Halfvitamines kunnen wel een rol spelen bij de stofwisseling. Vitamines moeten wij tot ons nemen door gezonde voedingsstoffen te gebruiken. Halfvitamines worden door het lichaam zelf aangemaakt.

Waar zijn alle B-Vitamines gebleven?

Vitamines B4, 7 en 13 hebben ooit tussen de andere B-vitamines gestaan. Na verloop van tijd bleek dat deze vitamines niet relevant waren voor de mens. Ze zijn daarom uit de reeks B vitamines verwijderd. Vandaar dat er gaten zijn gevallen.

B4 Choline 

Je weet dat de vitamine B tegen haaruitval een echte B vitamine is. B 4 is een halfvitamine die bestaat uit de stof Choline. Choline wordt toegevoegd aan babyvoeding, omdat pasgeboren baby’s deze B 4 stof niet aanmaakt. Vrij snel na de geboorte zal deze stof door het babylichaam worden aangemaakt en is de extra toevoeging niet meer nodig. Choline zorgt voor de prikkeloverdracht van de hersenen.

B7 Inositol 

Is weinig over bekend. Is in voldoende mate aanwezig en heeft een bepaalde werking in het vetzuurmetabolisme.

B13 Orootzuur

Orootzuur is geen vitamine zoals vroeger werd bedacht, maar wederom een stof die het lichaam zelf aanmaakt. De aanmaak van DNA heeft alles met de stof B13 te maken. Géén vitamine maar een halfvitamine die wel in melk aanwezig is, je hoeft echter géén melk te drinken om Orootzuur aan te maken.

Haaruitval

Haaruitval is voor heel veel mensen een groot probleem. Vooral voor vrouwen die haren verliezen, kan dit veel angst en frustratie veroorzaken. Een Complex van vitamine B zou haaruitval kunnen voorkomen. Er kan echter ook een andere oorzaak spelen, dan een vitamine B tekort.
Erfelijke aanleg is er daar een van. Vooral bij de mannen, wordt generaties terug al gezien, dat de heren in een bepaalde familie al vroeg kaal werden. Ook kunnen hormonale afwijkingen en bepaalde huidziektes als eczeem of allergie de boosdoener zijn. Vitamine B die haaruitval kan voorkomen zou kunnen helpen om het haar meer gezondheid en uitstraling te geven. Chemotherapie, stress en het gebruik van medicijnen kunnen ook haarverlies veroorzaken. Vitamine B zou haaruitval na een stress-volle periode kunnen stoppen en je kunnen helpen om sneller een gezonde kop met haar te krijgen.

Eenzijdige voeding en haaruitval

Om gezond te leven is het belangrijk om elke dag producten te gebruiken die in de schijf van vijf staan. Zoals eerder beschreven, kan tekort aan vitamine B haaruitval veroorzaken.
Haaruitval met als oorzaak een voedingsstoffentekort zou in deze tegenwoordige tijd niet nodig hoeven zijn. Er zijn voldoende producten verkrijgbaar die Vitamine B bevatten die haaruitval veroorzaken. Meestal begint de haaruitval geleidelijk en vindt je elke dag meer haar in je borstel of kam. Op een goed ogenblik heb je in de gaten dat je last hebt van haaruitval. Je haardos zal ook minder glanzen en piekerig kunnen worden.
Is het zinvol om vitamines te gaan slikken bij haaruitval? Er zijn producten op de markt die beweren dat ze haaruitval kunnen voorkomen en haargroeibevorderend werken. Misschien zit er een kern van waarheid in, maar gezond eten en voldoende vitamines zijn het beste voor het hele lichaam.

Ziektes en haaruitval

Ziektes, die niet door een tekort van vitamine B haaruitval zijn veroorzaakt, kunnen een onderliggende aanleiding zijn van haarverlies. Vooral plotseling haarverlies kan hier op duiden. Het innemen van vitamine B wat haaruitval voorkomt, is dan zinloos. Het is lastig om een lijstje met ziektes te geven omdat er veel aandoeningen zijn die haaruitval kunnen veroorzaken. Het is wel opvallend dat bij sommige infectieziektes plotseling haar kan worden verloren. Wondroos en gordelroos zijn hier goede voorbeelden van. Maar ook syfilis, een slecht functionerende schildklier, zweren of abcessen kunnen een plotselinge haaruitval veroorzaken. Het is dan verstandig om de huisarts te bezoeken.

Welke vitamines en stoffen helpen het beste bij haaruitval

De meeste vitamines zorgen ervoor dat je een gezonde geest in een gezond lichaam hebt. Een vitamine B die haaruitval het beste kan bestrijden is de B 8. De B 8 Is een vitamine die hoofdhuid en haar in conditie houd. Biotine stimuleert de haargroei van binnen uit. Ook foliumzuur is een vitamine B die haaruitval helpt voorkomen en ons haar in conditie brengt. Ook stimuleert B 11 de bloedcirculatie, zodat de goede voedingsstoffen de haarzakjes in de hoofdhuid bereiken en zo hun werk doen.

Voedingsmiddelen tegen haaruitval

Ook B 3, ook bekend als de stof Niacine, is van belang voor de haargroei en een echte vitamine B die haaruitval tegengaat.
Het is voor haargroei en haaruitval verstandig om de volgende voedingsmiddelen te eten die in de drie bovenstaande B vitamines voorkomen.

  • Eieren en melk
  • Noten, pinda’s en granen
  • Vis en vlees (vooral lever)
  • Linzen en kikkererwten
  • Witte rijst en spaghetti
  • Sinaasappel en aardbeien

Wanneer je regelmatig bovenstaande producten eet, krijg je alle 3 de vitamines B die haaruitval tegengaan binnen.

Vitamine C en keratine

Vitamine B zal haaruitval voorkomen. B vitamines hebben de taak om eiwit te metaboliseren. Vitamine C zorgt weer voor het absorberen van de plantaardige eiwitten, die vooral in citrusfruit en groene bladgroente voorkomt.
Deze plantaardige eiwitten zijn de bouwstenen van keratine.
Keratine is een lichaamseigen proteïne die in je haar, nagels en huid aanwezig is. Keratine maakt nagels hard en haar zacht. Onvoldoende van deze stof maakt huid en haar dof en zal net als tekort aan vitamine B haaruitval veroorzaken.

Keratine

Keratine wordt vaak aan verzorgingsproducten toegevoegd. Ons haar bestaat eigenlijk voor een groot deel uit keratine. Ga je het haar elke dag föhnen en maandelijks verven, dat wordt het slap en futloos en zul je, dus net als het tot je nemen van voedingsstoffen die veel vitamine B tegen haaruitval bevatten, je haar dagelijks moeten verzorgen met een goede keratine shampoo.
Is je haar, om wat voor reden ook, beschadigd door de zon, chloor- of zeewater, veel geverfd of gepermanent of is het van nature weerbarstig of pluizig, dan is een regelmatige haarbehandeling met keratine fantastisch voor je kapsel. Maar ook de vitamines B tegen haaruitval zijn net zo belangrijk.

Verstandig om pilletjes te slikken?

Er worden per dag duizenden pilletjes geslikt, in de vorm van vitamine B-complex, A-D vitamines en vitamine C. Maar is het altijd nodig om vitaminepillen te slikken. Via de dagelijkse voeding is het bijna onmogelijk om een teveel aan vitamines binnen te krijgen. Het zou een hele gekke gewoonte zijn om elke dag hetzelfde te eten. Slik je supplementen “voor de zekerheid”, dan zou je zomaar te veel binnen kunnen krijgen. Dit is vooral het geval wanneer je een multivitamine slikt. Vitaminepillen slikken voor de zekerheid is niet aan te raden, gezond eten wel.

Voor wie is het wel verstandig?

Mensen met een vitamine B tekort kunnen krijgen zijn, veganisten, zwangeren, borstvoeding gevende vrouwen en ouderen boven de 70 jaar. Vitamine D-tekorten wordt veel gezien bij mensen die weinig buiten komen en gesluierde vrouwen. Ook wordt Vitamine K als supplement aan baby’s tot 3 maanden gegeven. Dit helpt mee aan de bloedstolling en aanmaak van de botten. Ook al eten deze mensen gezond en gevarieerd, dan kan het soms toch nodig zijn, wat vitaminepillen uit een potje tot je te nemen.

Vitamine B voor iedereen

Ben je aan het einde van de winter snel moe of verkouden? Dan is een vitamine B-complex misschien wel de oplossing. Ben je ziek geweest en heb je last van een grauwe huid, broze nagels en valt je haar uit dan is het zinvol om een poosje een vitamine B tegen haaruitval supplement te gebruiken. Begint alles weer in balans te komen en ga je weer goed uit de schijf van vijf eten, dan zijn vitaminepillen niet meer nodig.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here