Vitamine B complex forte

0
24
vitamine b complex forte

Een ingewikkelde naam is het zeker: vitamine b complex forte. Wil je zeker weten dat je genoeg vitamine B binnenkrijgt, lees dan dit artikel en ontdek vitamine b complex forte.

Vitamine B complex forte, wat is het? 

In reformzaken en drogisterijen zijn tal van vitaminesupplementen te koop. Allemaal dienen ze om je gezondheid te bevorderen. In dit blogartikel gaan we het hebben over één vitaminesupplement in het bijzonder: het vitamine B complex forte. Het vitamine B complex is een voedingssupplement dat alle (8) B vitaminen bevat. Deze hebben ieder hun eigen taak in het lichaam. Dit zijn achtereenvolgens Vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 en B12. Deze vitamines werken samen tegen vermoeidheid en ondersteunen in verbetering van je weerstand, concentratievermogen, energiestofwisseling, gezichtsvermogen, en zenuwstelsel.

Nog meer functies

Tevens is het vitamine B complex forte is goed voor je haar en helpt het bij de regulering van hormonale activiteit. Een aantal getallen komen niet voor in het vitamine B complex forte, dit zijn de vroegere vitamine B4, B7, en B13. Deze worden niet als vitamines beschouwd, omdat ‘vitamine’ B4 (choline) en B13 (orootzuur) door het lichaam zelf worden aangemaakt. ‘Vitamine’ B7 (Inositol) komt uit voeding en is geen relevante vitamine, omdat ons lichaam inositol afdoende zelf kan omzetten uit andere vitamines en suiker. Toch wordt het wel eens toegevoegd aan het vitamine b complex forte. Dit verschilt per merk, want weer anderen denken dat de extra toeving van Inositol zorgt voor een betere opneembaarheid van vitamine B.

Wat zijn vitaminen eigenlijk?

Vitamines zijn chemische verbindingen die nodig zijn voor het in balans brengen van je lichaam (homeostase). B-vitamines spelen een belangrijke rol in enzymatische reacties en zijn oplosbaar in water. Een tekort aan vitaminen draagt daarom bij aan verschillende ziekten. De aanbevolen inname van vitamines is afhankelijk van leeftijd en geslacht. De inname niveaus voor zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven variëren daarom ook.

Teveel vitamines

Het is ook belangrijk op te merken dat interactie tussen vitamines en andere stoffen kan leiden tot een ‘overdosis’. Geen echte overdosis, want een overschot aan vitamines verlaat ons lichaam via de urine. Toch kan een teveel aan inname van bepaalde B vitaminen ongezond voor ons zijn. Het is dus belangrijk om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (voedingscentrum) altijd te controleren bij de aanschaf van een pot vitamine b complex forte. Fruit, groenten, noten en granen zijn rijke natuurlijke bronnen van vitamines. Andere bronnen zijn multivitaminen.

Vitamine B complex forte, waarom?

B vitaminen zijn een groep voedingssupplementen die een belangrijke rol spelen in ons lichaam voor onze gezondheid. De meeste mensen krijgen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid B vitaminen wel binnen via een gezond en gevarieerd eetpatroon. Desondanks kan het toch voorkomen dat mensen niet genoeg van de B vitaminen binnen krijgen. Dit kan te maken hebben met leeftijd, zwangerschap, dieet keuzes, medische aandoeningen, genetica, medicatie en alcoholgebruik. Deze factoren zorgen voor een verhoogde lichamelijke behoefte aan vitamine B. Vitamine b complex forte kan dan een goede keuze zijn. Kijken we bijvoorbeeld naar leeftijd dan geldt hoe ouder je bent, hoe slechter het vermogen van het lichaam wordt om vitamine B12 op te nemen.

Vitamine B en maagzuur

Dit hangt namelijk samen met een voldoende hoeveelheid maagzuur. Geschat wordt dat ongeveer 10-30% van de mensen ouder dan 50 jaar niet genoeg maagzuur produceren om vitamine B12 op te nemen uit voedsel. Een andere reden om vitamine b complex forte in te nemen is dat een tekort aan vitamine B12 in verband wordt gebracht met verhoogde kans op stemmingsstoornissen en depressie bij ouderen. Tekorten aan vitamine B6 en B11 komen ook veel voor bij ouderen. Daarnaast zijn mensen met bepaalde medische aandoeningen, zoals coeliakie, kanker, de ziekte van Crohn, alcoholisme, hypothyreoïdie en anorexia meer vatbaar voor het ontwikkelen van tekorten aan voedingsstoffen, waaronder B vitamines. Ook mensen die een operatie hebben ondergaan om gewicht te verliezen (bijvoorbeeld een gastric bypass) lopen het risico op een tekort aan vitamine B. Deze patiënten wordt daarom dan ook vaak geadviseerd om vitamine b complex forte tot zich te nemen.

Vitamine B complex passend bij je leefstijl

Vitamine B12 uit het vitamine b complex forte komt voornamelijk voor in dierlijke producten zoals eerder gesteld. Daarom hebben vegetariërs en veganisten extra baat bij inname van vitamine b complex forte. Een dagelijkse dosis van dit voedingssupplement is ook van belang voor mensen die bepaalde medicatie nemen. Bijvoorbeeld, medicijnen die brandend maagzuur tegengaan kunnen de opname van vitamine B12 sterk verhinderen. Daarnaast is een medicijn tegen diabetes ook een veroorzaker van een eventueel tekort aan vitamine B12 en Foliumzuur.

Het tekort opvangen

De anticonceptiepil kan tevens zorgen voor een tekort aan vitamine B6, B12, Foliumzuur en Riboflavine. Bij al deze situaties is het wijs om eens te laten controleren of er geen vitamine B tekort is ontstaan in je lichaam en extra vitamine b complex forte in te gaan nemen. Verhoogde inname van B vitamines is ook nodig bij een fysiek actief leven. De reden hiervoor is dat B vitamines betrokken zijn bij de verwerking van koolhydraten en vetten voor de energieproductie. Dit is daarom van extra van belang voor atleten en hun prestatieniveaus. Er moet ook worden opgemerkt dat sommige van de B vitamines nodig zijn om hemoglobine te helpen vormen in de rode bloedcellen, een belangrijke bepalende factor voor de zuurstoftoevoer naar de spieren tijdens lichamelijke inspanning.

Vitamine B in de natuur

Vitamine B komt voor in natuurlijke voedingsmiddelen, maar niet in dermate grote aanbevolen dagelijkse hoeveelheden, omdat door het koken van bijvoorbeeld groenten de vitamines deels vernietigd worden. Ook bij gelijktijdig gebruik van alcohol tijden het diner worden B vitamines deels teniet gedaan.

Vitamine B complex forte nader bekeken

Hoewel de vitaminen uit het vitamine b complex forte op elkaar lijken qua werking, hebben ze toch allen een unieke functie in ons lichaam en zijn ze in verschillende doses nodig. Voor de mens zijn de belangrijkste B vitamines thiamine (vitamine B1), riboflavine (vitamine B2), niacine (nicotinezuur, nicotinezuuramide, vitamine B3), pantotheenzuur (vitamine B5), vitamine B6 (pyridoxine, pyridoxal, pyridoxamine), biotine (vitamine B7), foliumzuur (pteroylglutaminezuur, vitamine B9), cobalamine (vitamine B12).

Unieke structuur

Elke vitamine van het vitamine b complex forte heeft een unieke structuur en vervult unieke functies in het menselijk lichaam. Vitaminen B1, B2, B3 en biotine nemen deel aan verschillende aspecten van energieproductie, vitamine B6 is essentieel voor het aminozuurmetabolisme en vitamine B12 en foliumzuur vergemakkelijken stappen die nodig zijn voor celdeling. In de onderstaande alinea’s wordt nader ingegaan op de verschillende vitamines van het vitamine b complex forte.

Vitamine B1 thiamine

In zijn algemeen (geldend voor alle B vitamines) kan het lichaam niet zelf vitamine B aanmaken, maar moet dit binnenkrijgen via ons voedsel of uit voedingssupplementen zoals vitamine b complex forte. De B vitamines zijn ook allen wateroplosbaar. Hieronder bekijken we kort per vitamine welke voedingsmiddelen(groep) de vitamine bevat en wat de functie is. Beginnend met vitamine B1, thiamine, weten we dat deze vitamine nodig is om energie uit voedingsmiddelen te verkrijgen. Het zorgt ervoor dat koolhydraten omgezet worden in energie. Het lichaam maakt deze vitamine niet zelf aan. Vitamine B1 zit onder andere in graanproducten, varkensvlees, noten, brood, en melkproducten. Bij zware drinkers wordt wel eens vitamine B1 voorgeschreven, omdat alcohol thiamine afbreekt. Een tekort aan vitamine B1 kan serieuze gezondheidsperikelen opleveren. Thiamine speelt namelijk een rol bij een goede functie van de hersenen en het geheugen. Het is tevens van belang voor het zenuwstelsel en voor de werking van de hartspier. Een tekort aan deze vitamine heeft dus een behoorlijke impact op de lichamelijke gezondheid.

Vitamine B2 riboflavine

Vitamine B2, ofwel riboflavine, komt ook voor in het vitamine b complex forte. Het is voornamelijk onderdeel van melk en melkproducten. Daarnaast zit het ook in vlees, groente, fruit en graanproducten. Riboflavine speelt net als thiamine een rol bij het vrijmaken van energie uit voedsel in het lichaam. Het zet koolhydraten, eiwitten, en vetten om in energie. Bij een tekort aan deze vitamine kan je rondom je mond en tong huidafwijkingen krijgen. Op celniveau beschermt riboflavine tegen de negatieve invloeden van oxidatieve stress.

Vitamine B3 niacine, nicotinezuur, nicotinamide

Nummer drie van het vitamine b complex forte is vitamine B3, ofwel niacine. Deze vitamine reguleert de energievoorziening van je lichaamscellen, zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel en draagt zorg voor een mooie huid. De vitamine komt voor in vlees, kip, vis, zaden, noten en brood (graanproducten). Niacine wordt ook wel aangemaakt in het lichaam via de omzetting van tryptofaan. Tryptofaan (aminozuur) is de bouwsteen van eiwitten. Het lichaam kan vitamine B3 deels zelf aanmaken door het eten van eiwitten.

Vitamine B5 panthoteenzuur

Vitamine b complex forte bevat ook pathoteenzuur. Deze vitamine speelt ook een belangrijke rol in de energievoorziening door de afbraak van vetten, koolhydraten en eiwitten. Ook is het van belang voor het zenuwstelsel, en daarnaast zorgt het ook voor de aanmaak van bepaalde hormonen. Dit zijn testosteron, oestrogeen en cortison. Een tekort aan deze vitamine komt bijna niet voor. Heb je wel een tekort dan kan je last krijgen van pijnlijke branderige voeten. Vitamine B5 zit in vlees, eieren, volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit, en melkproducten. Pathoteenzuur helpt je lichaam ook bij het aanmaken van vitamine D. En net zoals de andere B vitaminen werkt het in op de energiehuishouding en gaat het vermoeidheid tegen. Vitamine B5 geeft ook ondersteuning in stressvolle tijden. Het helpt je als je veel spanning ervaart. Het helpt je om net iets beter om te kunnen gaan met stressvolle tijden, omdat het je kalmeert via de werking op het zenuwstelsel. Daarbij bevordert het normale mentale prestaties.

Vitamine B6 pyridoxine

Vitamine b complex forte bevat ook pyridoxine. Dit is een vitamine die zorg draagt voor opbouw en afbraak van aminozuren. Aminozuren zijn de ketens waaruit eiwitten zijn opgebouwd. Het speelt dus net als de andere vitaminen een rol bij de stofwisseling. Vitamine B6 helpt ook om je weerstand goed op peil te houden, werkt op het zenuwstelsel, speelt een rol bij het aanmaken van rode bloedcellen en de werking van een aantal hormonen. Vitamine B6 kan je vinden in vlees, vis, eieren, brood, peulvruchten en aardappelen. Bij een tekort aan deze vitamine kunnen ontstekingen van de tong en huid optreden, alsmede vermoeidheid, bloedarmoede, een verminderde weerstand en zenuwaandoeningen. Daarnaast kunnen bij een tekort ook psychische aandoeningen de kop op steken zoals depressie en/of verwardheid.

Vitamine B8 biotine

Wil je een prachtige haardos en schitterende huid dan moet je ervoor zorgen dat je genoeg biotine binnenkrijgt. Ook deze vitamine is onderdeel van het vitamine b complex forte. Het zit ook in een groot aantal voedingsmiddelen. Voorbeelden zijn eieren, melk, vlees (lever), noten en sojaproducten. Zou je een tekort aan biotine hebben dan uit zich dat in afwijkingen van de huid, tongontsteking, verminderde eetlust, vermoeidheid, spierpijn, depressie en bloedarmoede. Een tekort aan vitamine B8 kan ontstaan als je veel rauwe eieren eet. In rauwe eieren zit avidine, een stofje dat zich aan vitamine B8 bindt en de vitamine afbreekt. Avidine gaat verloren bij verhitting, dus het voorgaande geldt niet voor gekookte of gebakken eieren.

Vitamine B11 foliumzuur

Vitamine B11 is ook onderdeel van het vitamine complex b forte. De meeste mensen kennen foliumzuur wel, of hebben er wel eens van gehoord. Vooral voor zwangere vrouwen, en vrouwen die zwanger willen worden, wordt het aangeraden om extra foliumzuur in te nemen. Dit omdat het de kans op de geboorte van een kindje met een open ruggetje zeer verkleind. Foliumzuur speelt namelijk een rol bij de celdeling tijdens de groei van de baby. Daarnaast speelt vitamine B11 een belangrijke rol bij het goed werken van het zenuwstelsel en het immuunsysteem. Net als vitamine B8 is het betrokken bij de aanmaak van rode bloedcellen. Vitamine B11 verlaagt ook het homocysteïnegehalte van het bloed, wat positief is, want een te hoog gehalte wordt gelinkt aan hart- en vaatziekten. Groene groenten, volkoren producten en fruit bevatten van nature foliumzuur.

Vitamine B12 cobalamine

Dit is wellicht de allerbekendste B vitamine die er is. B12 is erg belangrijk voor neurologische functies in het lichaam, en speelt een rol bij de productie van DNA en rode bloedcellen. In voeding is vitamine B12 te vinden in dierlijke producten, zoals vlees, eieren, vis en melkproducten. Vegetariërs en veganisten hebben daarom groot belang bij inname van deze vitamine uit het vitamine b complex forte.

Verschillende aanbieders van vitamine b complex forte

Vitamine b complex forte is een belangrijk voedingssupplement zoals we hierboven hebben gezien. Het is onder andere van belang voor vegetariërs en veganisten, aangezien de B vitamines flink vertegenwoordigt zijn in vlees, vis, gevogelte en melkproducten. Daarnaast hebben ouderen, zwangere vrouwen en mensen die een operatie aan de maag hebben ondergaan ook baat bij extra inname van vitamine b complex forte. Er zijn tal van verschillende merken op de markt verkrijgbaar.

Wat kost vitamine b complex forte?

De prijzen en exacte ingrediënten variëren ook. Wat belangrijk is om op te letten is dat je een vitamine b complex forte uitkiest die ook daadwerkelijk wat doet in het lichaam. Om dit vitamine b complex forte te laten werken is het van groot belang dat je lichaam deze vitaminen kan opnemen en gebruiken. Eerder was al te lezen dat vitaminen B oplosbaar zijn in water. Bepaalde stoffen moeten toegevoegd zijn voor de goede opneembaarheid van het vitamine b complex forte (of al in je lichaam aanwezig zijn). Dit zijn bijvoorbeeld inositol, fosfatidylcholine (natuurlijk vet), PABA (aminozuur), en alfa-liponzuur (antioxidant). Qua ingrediënten kan je er ook op letten of het vitamine b complex forte vegetarisch is en/of glutenvrij. Daarnaast zijn er ook vitamine b complex forte varianten te koop waar bijvoorbeeld wat extra aan toegevoegd is, zoals vitamine C. Welke keuze je maakt is natuurlijk helemaal persoonlijk. De toedieningsvorm varieert ook. Het is verkrijgbaar in de vorm van pillen, capsules, softgels, en in vloeibare vorm.

Tot slot

Elk van deze B vitamines heeft vele extra nuttige functies voor onder andere de stofwisseling, energieniveau, en gemoedstoestand. De menselijke behoefte voor elke B-vitamine varieert aanzienlijk: van 3 mcg per dag voor vitamine B12 tot 18 mg per dag voor vitamine B3 bij volwassen mannen bijvoorbeeld. Het is van belang per persoon te kijken in welke mate vitamine b complex forte nodig is. Dit heeft te maken met je leeftijd, geslacht en levensstijl. Zwangere vrouwen, oudere volwassenen, veganisten en mensen met bepaalde medische aandoeningen kunnen baat hebben bij het nemen van vitamine B complex forte.
Het gebruik van deze supplementen kan ook de gemoedstoestand, de cognitieve functie en de symptomen van depressie verbeteren. Bijwerkingen zijn niet te verwachten als de aanbevolen persoonlijke dosering gevolgd wordt. Als u niet zeker weet of het gebruik van een B-complex supplement uw gezondheid ten goede komt, praat dan met uw arts om te bepalen of dit de juiste keuze voor u is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here