Wat zijn polyolen?

0
106
polyolen

Als je vaak de etiketten van verschillende producten leest of bezig bent met een koolhydraatarm dieet, zal je de term polyolen heel vaak tegenkomen. Polyolen zitten bijna overal in en dus is de kans groot dat jij er iedere dag wel wat van binnen krijgt. Ze bevatten geen calorieën en zijn ook geschikt voor mensen met diabetes. Maar wat zijn polyolen nou eigenlijk? Dat leggen wij je uit in dit artikel.

Suiker en zoetstoffen

Zoetstoffen zijn andere stoffen dan suiker die worden toegevoegd aan verschillende producten om deze zoeter te maken. Binnen deze zoetstoffen heb je de intensieve en niet-intensieve zoetstoffen. Het verschil hierin is de chemische samenstelling. De intensieve zoetstoffen hebben geen bijwerkingen en kunnen daardoor dus door iedereen gegeten en gedronken worden. Deze zoetstoffen kunnen 50 tot wel 3000 keer zoeter zijn dan gewone suiker, maar bevatten geen calorieën. Voorbeelden hiervan zijn sucralose, aspartaam, cyclamaat, acesulfaam-k en sacharine. Daarnaast heb je ook nog de polyolen, dit is de wetenschappelijke term voor de niet-intensieve zoetstoffen. Deze zijn 0,6 tot 1 keer zo zoet als suiker en er zitten veel minder calorieën in.

Verschillende polyolen

Binnen de polyolen heb je dan ook weer verschillende soorten. Een bekende is xylitol, maar ook erythritol, isomalt, sorbitol en maltitol. Deze worden vaak gebruikt als zoetstof in koolhydraatarme snacks, suikervrije kauwgom, ijs, snoep en chocola. Niet alle polyolen hebben dezelfde werking op je lichaam en ook niet dezelfde zoetkracht. Maltitol bijvoorbeeld, heeft een Glycemische index van 36 en een zoetkracht van 75%. Hierdoor zal je bloedsuikergehalte iets verhoogd worden. Erythritol heeft een zoetkracht van 70% en zorgt niet voor een verhoging van je bloedsuiker.

Zijn polyolen wel gezond?

Zeker als je een koolhydraatarm dieet volgt wil je graag weten wat je allemaal binnen krijgt op een dag. Logisch dus, dat we ook graag willen weten of het gebruik van polyolen wel gezond is. Polyolen zijn namelijk als zoetmaker toegevoegd in heel erg veel producten. Dieetproducten, ijs en snoep, maar bijvoorbeeld ook mondwater, tandpasta en zelfs in sommige medicijnen vind je polyolen.

Het gebruik van polyolen heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Er zitten namelijk veel minder calorieën in dan in suiker, zijn veilig voor mensen die diabetes hebben en zijn daarnaast niet schadelijk voor je tanden. Er is eigenlijk maar één nadeel, en dat is dat ze een laxerende werking kunnen hebben wanneer je er veel van gebruikt, en dat je meer darmgassen kunt produceren. Ben je dus erg gevoelig voor zoetstoffen, dan kun je er het beste zo weinig mogelijk van gebruiken.

Lees ook: Wat is voedselovergevoeligheid?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here