Wat zijn de voordelen van avocado’s?

0
51
voordelen

Inmiddels weet iedereen wel dat de avocado ontzettend populair is, en dat is natuurlijk niet voor niets zo. Er zijn verschillende voordelen te vinden die ervoor zorgen dat men deze vrucht graag eet. De avocado komt uit Mexico en heeft daar de aparte naam Nahuatl, dat testikel betekend. Niet heel gek want als je goed naar een avocado kijkt heeft het daar ook wel iets weg van. Welke voordelen er nou voor zorgen dat de avocado zo populair is, vertellen wij je in dit artikel.

Voordelen voor het hart, je cholesterol en je bloeddruk

In deze vrucht zit beta-sitosterol, dat cholesterolverlagend werk en goed is voor je cardiovasculaire systeem. Dit voordeel zorgt er dus voor dat het risico’s op hartziektes en beroertes aanzienlijk verkleint. Ook zitten er veel vezels in avocado’s, die zorgen voor een snellere spijsvertering. Ook dit zorgt er weer voor dat je cholesterolgehalte lager wordt. De aanwezige kalium ondersteunt je bloedvaten en het hart.

Bloedsuikerspiegel regulatie

Er zijn veel goede en belangrijke vetten te vinden in de avocado, dit zijn onverzadigde vetten. Deze helpen je bloedsuikerspiegel te reguleren en daarmee diabetes te voorkomen. Daarnaast is de avocado voor mensen met diabetes ook goed, omdat het de bloedsuikerspiegel stabiliseert.

Voordelen voor je ogen

In het sap is vitamine A te vinden, maar ook zeaxanthine en luteïne. Deze carotenen zorgen voor je ogen; zo helpen ze je ogen gezond te houden maar zorgen ze ook voor het verbeteren van je zicht. Ook wordt het risico op zichtverlies en staar verkleint.

Een mooiere huid

Vitamines zijn natuurlijk goed voor je huid, maar ook de carotenen en goede oliën zorgen voor een jonge en soepele huid. Daarnaast zit er in avocado ook Omega 9, dat de hydratatie van je huid verbetert.

Hulp bij afvallen

Ondanks dat de avocado erg vet is, is hij wel erg goed voor je wanneer je wilt afvallen. De vetten die hierin zitten zijn namelijk ontzettend gezond en zorgen daarnaast voor een lang verzadigd gevoel. Dit zorgt ervoor dat je minder snel naar suikers zal grijpen. Wel moet je erop letten dat je niet teveel avocado’s eet, want dan krijg je weer teveel calorieën binnen. Je zou er bijvoorbeeld drie per week kunnen eten.

Volg je een koolhydraatarm- of beperkt dieet? Per 100 gram avocado krijg je 9 gram koolhydraten binnen, dus hier dien je wel rekening mee te houden wanneer jij je dagmenu samenstelt.

Voordelen voor zwangere vrouwen

De laatste voordelen zijn voor de zwangere vrouwen, want ook daar zijn avocado’s goed voor. Er zit namelijk foliumzuur in avocado’s, en dat is belangrijk voor deze vrouwen. Foliumzuur is nodig voor het DNA bij celdeling. Door als zwangere in het beginstadium foliumzuur te slikken verklein je de kans op een open ruggetje.

Naast al deze voordelen zorgt de vrucht ook nog voor het bestrijden van veroudering, zorgen ze voor een goede spieropbouw en maken ze je botten sterker. Als dat geen goede redenen zijn om avocado te gaan eten, weet ik het ook niet meer!

Lees ook: Gezonde en lekkere producten om de feestdagen glutenvrij te vieren

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here