Vitamine D3 Tekort

0
1156
Vitamine D voeding

Vitamine D is meer dan alleen een vitamine. Het is belangrijk om geen Vitamine D3 Tekort te hebben. Een Vitamine D3 supplement kan een uitkomst zijn. Lees nu alles over het voorkomen van een Vitamine D3 Tekort.

Waarom een Vitamine D3 Tekort voorkomen? 

Vitamine D functioneert letterlijk als een steroïde hormoon in het lichaam. Let op als je het hele jaar door te weinig zon krijgt. Dan kan een Vitamine D3 Tekort zomaar voorkomen. Een tekort is zeer gebruikelijk in westerse landen. Het kan op de lange termijn desastreuze gevolgen hebben.

Hier zijn 9 redenen om uw vitamine D3 Tekort in de gaten te houden

1. Het is moeilijk om genoeg van het dieet te krijgen

Wanneer de stralen van de zon op de huid terechtkomen, wordt vitamine D3 geproduceerd uit cholesterol. Historisch gezien was dit de belangrijkste bron van vitamine D voor de mens. Tegenwoordig is een Vitamine D3 tekort een veel voorkomend probleem. Aangezien mensen steeds meer zonnebrandcrème gebruiken en de zon vermijden. Of leven waar letterlijk geen bruikbare zon is. Houd je Vitamine D3 tekort in de gaten.

Twee belangrijke vormen van vitamine D in de voeding

  • Vitamine D3: Cholecalciferol – de dierlijke vorm.
  • Vitamine D2: Ergocalciferol – de plantvorm.

De dierlijke vorm (D3) verhoogt bloedniveaus veel effectiever dan D2. Helaas is er slechts één fatsoenlijke bron van D3 in het dieet. Een eetlepel kabeljauw levertraan levert 1350 IE, ongeveer het dubbele van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Vitamine D3 tekort: neem vette vis

Andere halfwaardige bronnen zijn vette vis en voedingsmiddelen waaraan vitamine D is toegevoegd. Een voorbeeld is verrijkte melk. Een manier om een Vitamine D3 tekort te voorkomen. Maar je zou veel van deze voedingsmiddelen moeten eten om aan je behoeften te voldoen. Natuurlijk, als je de optie hebt, dan is het krijgen van wat meer zon de oplossing. Terwijl je er dan voor moet zorgen dat je niet verbrand.

Conclusie Vitamine D3 tekort

Vitamine D3 tekort kan worden opgelost door de voeding. Er zijn twee hoofdvormen van het dieet, D3 en D2. Hierbij is vitamine D3 effectiever is. Kabeljauw-visleverolie is een fatsoenlijke bron, hoewel de beste manier om vitamine D te krijgen, is door de zon. Een andere optie blijft een supplement.

2. Kan het risico op overlijden verkleinen

Twee afzonderlijke grote gecontroleerde studies hebben dit aangetoond. Voorkomen dat je een Vitamine D3 tekort krijgt, kan zorgen voor een langer leven. Genoeg Vitamine D kan de levensverwachting met ongeveer 6-7% doen toenemen. Dit betekent in feite dat als je genoeg vitamine D krijgt van de zon of een dieet, je minder snel zult sterven in een bepaalde periode.

Conclusie voorkom Vitamine D3 tekort

Dit is één van de beste redenen. Voorkom een Vitamine D3 tekort. Hiermee verkleint u het risico op vroegtijdig overlijden.

3. Kan kanker van alle oorzaken verminderen

Er zijn veel verschillende soorten kanker. Deze worden gekenmerkt door ongecontroleerde groei van cellen in het lichaam. Vitamine D is een steroïde hormoon dat kan werken als een transcriptiefactor. En kan zich in de celkernen begeven om genen in of uit te schakelen. Er is redelijk wat bewijs dat suggereert dat een Vitamine D3 tekort gepaard gaat met een verhoogd risico op verschillende soorten kanker.

Studie over Vitamine D3 tekort

Een gecontroleerde studie van 4 jaar met 1179 gezonde postmenopauzale vrouwen, toonde het volgende aan. De 1100 IE vitamine D3 (samen met calcium) verminderde het risico op het ontwikkelen van alle oorzaken van kanker met 60%. Dit is een belangrijke bevinding, omdat kanker een van de meest voorkomende doodsoorzaken is. We hebben nog wat meer klinische onderzoeken nodig om dit te bevestigen.

Conclusie

Een gecontroleerde studie meldde dat het aanvullen met vitamine D het risico op het krijgen van kanker sterk verminderde. Voorkomen van een Vitamine D3 tekort wordt aanbevolen.

4. Vitamine D3 helpt tegen hartziekte

Hartziekten zijn wereldwijd de grootste moordenaar en de meest voorkomende oorzaak van voortijdige sterfte. Verschillende observationele studies suggereren dat een Vitamine D3 tekort kunnen leiden tot verhoogde risicofactoren. En bovendien op een verhoogd risico op hartaanvallen.

Conclusie: niet bewezen, maar wel het vermoeden

Observationele studies verbinden lage bloedspiegels van vitamine D met een verhoogd risico op een hartaanval. Een Vitamine D3 supplement wordt aangeraden bij een Vitamine D3 tekort.

5. Kan helpen bij het voorkomen en behandelen van multiple sclerose

Multiple sclerose (MS) is een auto-immuunziekte die de hersenen, het ruggenmerg en de oogzenuwen in de ogen beïnvloedt. Sommige studies suggereren dat adequate niveaus van vitamine D het risico op het ontwikkelen van MS kunnen verlagen. Er zijn ook aanwijzingen dat dit de progressie van de ziekte kan vertragen. Er is echter meer onderzoek nodig om dit te bevestigen.

Conclusie Vitamine D en MS

Vitamine D kan de potentie hebben om multiple sclerose tegen auto-immuunziekten te bestrijden. Dit moet echter verder worden bestudeerd.

6. Vermindert het risico op diabetes type I bij kinderen

Type I diabetes is een auto-immuunziekte die wordt veroorzaakt door het immuunsysteem dat de insulineproducerende bètacellen in de pancreas aanvalt. Deze ziekte wordt meestal op jonge leeftijd gediagnosticeerd. En was bovendien fataal vóór de ontdekking van insuline. Een onderzoek van 10.921 baby’s toonde het volgende aan. Diegenen die extra 2.000 IE vitamine D per dag kregen, hadden een 78% lager risico hadden om type I diabetes te ontwikkelen.

Conclusie: voorkom Vitamine D3 tekort bij baby’s

Het is aangetoond dat het krijgen van dagelijkse vitamine D-supplementen het risico op diabetes type I bij kinderen verlaagt.

7. Vermindert vallen en fracturen bij ouderen

Ouderen lopen een hoog risico op een Vitamine D3 tekort. Vooral omdat ze niet zoveel zon krijgen. In gecontroleerde studies bij oudere personen heeft aanvulling met vitamine D het risico op vallen en breuken verlaagd. De vereiste dosis is 800 IE (tenminste) – 400 IE had geen effect.

Conclusie: voorkomen Vitamine D3 tekort bij ouderen

Ouderen moeten ernaar streven hun inname van vitamine D te optimaliseren en proberen minimaal 800 IE per dag te krijgen. Dit kan het risico op vallen en fracturen verminderen.

8. Kan beschermend zijn tegen griep en astma-aanvallen

Bij schoolkinderen bleek uit een gecontroleerde studie dat suppletie met vitamine D het risico op influenza A-infectie met 42% verminderde. Bovendien verminderde het het optreden van astma-aanvallen aanzienlijk. Lage bloedspiegels van vitamine D lijken geassocieerd te zijn met verhoogde luchtweginfecties. Dat suggereert dat het een belangrijke rol speelt bij immuunafweer.

Conclusie Vitamine D3 tegen griep

Vitamine D3 tekort lijkt belangrijk te zijn tegen het immuunsysteem. Lage vitamine D-waarden zijn gekoppeld aan een verhoogd risico op infecties van de luchtwegen. Dit terwijl een aanvulling van vitamine D het risico op griep vermindert.

9. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is mogelijk te laag

Veel experts zijn van mening dat de ADH veel te laag is, vooral voor mensen die niet veel aan de zon worden blootgesteld. Eerder werd gedacht dat vitamine D rachitis bij kinderen veroorzaakte. Tegenwoordig is de vitamine D-status betrokken bij een groot aantal andere ziekten. Waarvan sommige miljoenen mensen elk jaar doden.

Conclusie voorkom Vitamine D3 Tekort en blijf langer leven!

Vitamine D krijgen kan je helpen om langer en gezonder te leven. Een Vitamine D3 tekort is in verband gebracht met veel voorkomende ziekten.

Krijg uw Vitamine D-niveaus gecontroleerd!

Denkt u een Vitamine D3 Tekort te hebben? Dan moet u naar een arts gaan. Hier kunt u uw niveaus van 25-Hydroxy-vitamine D gemeten (de opslagvorm van de vitamine). Volgens de Vitamine D-raad is een bloedniveau van 50-80 ng / ml (125-200 nmol / L) de beste keuze voor optimale gezondheid en ziektepreventie.

Vitamine D3 supplement

Een Vitamine D3 tekort is niet goed voor je. Een Vitamine D3 supplement een aanrader. Natuurlijk het verhogen van de blootstelling aan de zon is de beste optie. Je zou moeten beginnen met vitamine D3 aan te vullen. Kies een merk met olie gevulde doppen, omdat het een in vet oplosbare vitamine is. De vereiste dosering is afhankelijk van het individu en moet in de loop van de tijd worden geoptimaliseerd. Een risico op toxiciteit is extreem laag. Je zou voor een langere periode een belachelijke hoeveelheid van de vitamine moeten innemen om dat te laten gebeuren. Je kan ook beslissen om een supplement te nemen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here