Vitamine D Tekort

0
554
Vitamine D tekort

8 tekenen en symptomen van Vitamine D Tekort

Vitamine D is een uiterst belangrijke vitamine die krachtige effecten heeft op verschillende systemen in het lichaam. In tegenstelling tot de meeste vitamines werkt vitamine D eigenlijk als een hormoon. Elke cel in je lichaam heeft daarvoor een receptor. Je lichaam maakt het van cholesterol als je huid wordt blootgesteld aan zonlicht. Een Vitamine D Tekort moet voorkomen worden.

Voedingsmiddelen

Het wordt ook aangetroffen in bepaalde voedingsmiddelen zoals vette vis en verrijkte zuivelproducten, hoewel het erg moeilijk is om genoeg te krijgen van het dieet alleen. De aanbevolen dagelijkse inname ligt meestal rond de 400-800 IU, maar veel experts zeggen dat je nog meer dan dat moet krijgen. Een supplement is een goede oplossing.

Veel mensen hebben Vitamine D tekort

Vitamine D tekort is heel gebruikelijk. Naar schatting hebben ongeveer 1 miljard mensen wereldwijd een laag vitamine-gehalte in hun bloed. Volgens een onderzoek uit 2011 is 41,6% van de volwassenen in de VS gebrekkig. Dit aantal stijgt tot 69,2% in Hispanics en 82,1% in Afro-Amerikanen.

Algemene risicofactoren voor vitamine D tekort

  • Een donkere huid hebben.
  • Ouder zijn.
  • Overgewicht of obesitas hebben.
  • Eet niet veel vis of melk.
  • Leven ver van de evenaar waar het hele jaar door weinig zon is.
  • Altijd zonnebrandcrème gebruiken tijdens het uitgaan.
  • Binnen blijven.

Vitamine D tekort zon

Vitamine D en de zon

Mensen die in de buurt van de evenaar wonen en frequent blootstelling aan de zon krijgen, zullen minder snel een tekort hebben, omdat hun huid voldoende vitamine D produceert om aan de behoeften van het lichaam te voldoen. De meeste mensen realiseren zich niet dat ze een Vitamine D tekort hebben. Dit komt omdat de symptomen over het algemeen subtiel zijn. Je merkt ze misschien niet snel op, ook al hebben ze een aanzienlijk negatief effect op je kwaliteit van leven.

Hier zijn de 8 tekenen en symptomen van vitamine D tekort

1. Vaak ziek of geïnfecteerd worden

Een van de belangrijkste taken van vitamine D is om je immuunsysteem sterk te houden, zodat je de virussen en bacteriën die ziektes veroorzaken kunt bestrijden. Het werkt direct samen met de cellen die verantwoordelijk zijn voor het bestrijden van infecties. Als u vaak ziek wordt, vooral met verkoudheid of griep, kunnen lage vitamine D-spiegels een bijdragende factor zijn. Verschillende grote observationele studies hebben een verband aangetoond tussen een tekort en luchtweginfecties zoals verkoudheid, bronchitis en longontsteking.

Studies

Een aantal studies hebben aangetoond dat het nemen van vitamine D-supplementen in doseringen tot 4.000 IE dagelijks het risico op luchtweginfecties kan verminderen. In één onderzoek van mensen met chronische COPD aan de longaandoening ondervonden alleen degenen met een ernstig tekort aan vitamine D een significant voordeel na het nemen van een hoog gedoseerd supplement gedurende één jaar.

Conclusie

Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de immuunfunctie. Een van de meest voorkomende symptomen van een tekort is een verhoogd risico op ziekte of infecties.

2. Vermoeidheid en vermoeidheid

Je moe voelen kan vele oorzaken hebben en een vitamine D-tekort kan daar een van zijn. Helaas wordt het vaak over het hoofd gezien als een mogelijke oorzaak.

Studies

Case studies hebben aangetoond dat zeer lage bloedspiegels vermoeidheid kunnen veroorzaken die een ernstig negatief effect heeft op de kwaliteit van leven. In één geval bleek een vrouw die klaagde over chronische vermoeidheid overdag en hoofdpijn. Een bloedspiegel te hebben van slechts 5,9 ng / ml. Dit is extreem laag, omdat alles onder de 20 ng / ml als onvoldoende wordt beschouwd. Toen de vrouw een vitamine D-supplement nam, nam haar niveau toe tot 39 ng / ml en haar symptomen verdwenen. Zelfs bloedwaarden die niet extreem laag zijn, kunnen echter een negatief effect hebben op het energieniveau.

Ander onderzoek

Een groot observationeel onderzoek keek naar de relatie tussen vitamine D en vermoeidheid bij jonge vrouwen. Uit het onderzoek bleek dat vrouwen met een bloedspiegel van minder dan 20 ng / ml of 21-29 ng / ml eerder klagen over vermoeidheid dan mensen met bloedspiegels van meer dan 30 ng / ml. Een andere observationele studie van vrouwelijke verpleegkundigen vond een sterk verband tussen lage vitamine D-spiegels en zelfgerapporteerde vermoeidheid. Bovendien ontdekten de onderzoekers dat 89% van de verpleegkundigen een tekort had.

Conclusie

Overmatige vermoeidheid en vermoeidheid kunnen een teken zijn van vitamine D-tekort. Het nemen van supplementen kan helpen het energieniveau te verbeteren.

3. Bot- en rugpijn

Vitamine D is betrokken bij het handhaven van de gezondheid van de botten door middel van een aantal mechanismen. Ten eerste verbetert het de opname van calcium door uw lichaam. Botpijn en lage rugpijn kunnen tekenen zijn van een tekort aan vitamine D in het bloed.

Studies

Grote observationele studies hebben een verband gevonden tussen een tekort en chronische lage rugpijn. Eén studie onderzocht de associatie tussen vitamine D-spiegels en rugpijn bij meer dan 9.000 oudere vrouwen. De onderzoekers ontdekten dat mensen met een tekort meer kans hadden op rugpijn. Waaronder hevige rugpijn die hun dagelijkse activiteiten beperkte. In één gecontroleerd onderzoek hadden mensen met een vitamine D-tekort bijna tweemaal zoveel kans om botpijn in hun benen, ribben of gewrichten te ervaren in vergelijking met patiënten met bloedspiegels in het normale bereik.

Conclusie

Lage bloedspiegels van de vitamine kunnen een oorzaak of een bijdragende factor zijn voor botpijn en lage rugpijn.

4. Depressie

Een depressieve stemming kan ook een teken van tekortkoming zijn. In overzichtsstudies hebben onderzoekers vitamine D tekort gekoppeld aan depressie, vooral bij oudere volwassenen. In één analyse vond 65% van de observationele studies een verband tussen lage bloedspiegels en depressie.

Studies

Aan de andere kant hebben de meeste gecontroleerde onderzoeken, die meer wetenschappelijk gewicht hebben dan observationele studies, geen verband aangetoond tussen beide. De onderzoekers die de onderzoeken analyseerden, merkten echter op dat de doseringen van vitamine D in gecontroleerde studies vaak erg laag waren. Bovendien merkten ze op dat sommige van de onderzoeken misschien niet lang genoeg hebben geduurd. Dit om het effect te zien van het nemen van supplementen op de stemming. Sommige gecontroleerde studies hebben aangetoond dat het geven van vitamine D aan mensen met een tekort helpt om depressie te verbeteren. Waaronder seizoensgebonden depressie die optreedt tijdens de koudere maanden.

Conclusie

Depressie wordt geassocieerd met lage vitamine D-spiegels en sommige onderzoeken hebben aangetoond dat suppletie de stemming verbetert.

5. Verstoorde wondgenezing

Langzame genezing van wonden na een operatie of letsel kan een teken zijn dat de vitamine D-niveaus te laag zijn. Resultaten van een reageerbuisstudie suggereren dat de vitamine de productie van verbindingen verhoogt die cruciaal zijn voor de vorming van een nieuwe huid als onderdeel van het wondhelingsproces.

Studies

Eén onderzoek bij patiënten met een tandheelkundige ingreep ontdekte dat bepaalde aspecten van genezing werden aangetast door vitamine D-tekort. Er is ook gesuggereerd dat de rol van vitamine D bij het beheersen van ontstekingen en het bestrijden van infecties belangrijk is voor een goede genezing.

Andere analyse

Eén analyse keek naar patiënten met diabetische voetinfecties. Het bleek dat mensen met ernstige vitamine D tekort meer kans hadden op hogere niveaus van inflammatoire markers die genezing in gevaar kunnen brengen. Helaas is er op dit moment weinig onderzoek naar de effecten van vitamine D-supplementen op wondgenezing bij mensen met een tekort.

Uit één onderzoek bleek echter dat wanneer vitamine D tekort patiënten met beenulcera werden behandeld met de vitamine, de zweergroottes gemiddeld met 28% waren afgenomen.

Conclusie

Ontoereikende vitamine D-spiegels kunnen leiden tot slechte wondgenezing na een operatie, verwonding of infectie.

6. Botverlies

Vitamine D tekort speelt een cruciale rol bij calciumabsorptie en botmetabolisme. Veel oudere vrouwen die gediagnosticeerd zijn met botverlies, denken dat ze meer calcium nodig hebben. Ze kunnen echter ook een tekort aan vitamine D hebben. Een lage botmineraaldichtheid is een aanwijzing dat calcium en andere mineralen verloren zijn gegaan uit het bot. Dit plaatst oudere mensen, vooral vrouwen, met een verhoogd risico op fracturen.

Studies

In een grote observationele studie van meer dan 1100 vrouwen van middelbare leeftijd in de menopauze of postmenopauze. De onderzoekers vonden een sterk verband tussen lage vitamine D-spiegels en lage botmineraaldichtheid.

Conclusie

Een diagnose van lage botmineraaldichtheid kan een teken zijn van vitamine D tekort. Het krijgen van voldoende van deze vitamine is belangrijk voor het behoud van de botmassa naarmate u ouder wordt.

7. Haarverlies

Haarverlies wordt vaak toegeschreven aan stress, wat zeker een veel voorkomende oorzaak is. Wanneer haarverlies echter ernstig is, kan dit het gevolg zijn van een ziekte of een tekort aan voedingsstoffen. Haarverlies bij vrouwen is in verband gebracht met vitamine D tekort, hoewel er tot dusverre nauwelijks onderzoek naar is gedaan. Alopecia areata is een auto-immuunziekte die wordt gekenmerkt door ernstig haarverlies van het hoofd en andere delen van het lichaam. Het is geassocieerd met rachitis, een aandoening die bij kinderen botten veroorzaakt door vitamine D tekort.

Studies

Een onderzoek bij mensen met alopecia areata toonde aan dat lagere bloedspiegels in de regel geassocieerd waren met een ernstiger haarverlies.

Conclusie

Haarverlies kan een teken zijn van vitamine D-tekort in haarverlies in het vrouwelijke patroon of de auto-immune toestand alopecia areata.

8. Spierpijn

De oorzaken van spierpijn zijn vaak moeilijk te bepalen. Er zijn aanwijzingen dat vitamine D tekort een mogelijke oorzaak kan zijn van spierpijn bij kinderen en volwassenen.

Studies

In een onderzoek bleek 71% van de mensen met chronische pijn gebrekkig te zijn. De vitamine D-receptor is aanwezig in zenuwcellen, nociceptoren genaamd, die pijn voelen. Eén onderzoek bij ratten toonde aan dat een tekort leidde tot pijn en gevoeligheid als gevolg van stimulatie van nociceptoren in spieren. Enkele onderzoeken hebben aangetoond dat het nemen van hooggedoseerde vitamine D-supplementen verschillende soorten pijn kan verminderen bij mensen die een Vitamine D tekort hebben.

Studies bij kinderen

Een onderzoek bij 120 kinderen met vitamine D-deficiëntie die groeipijnen hadden, bleek dat een enkele dosis van de vitamine-verlaagde pijn met gemiddeld 57% scoort.

Conclusie

Er is een verband tussen chronische pijn en lage bloedspiegels van de vitamine, mogelijk veroorzaakt door de interactie tussen de vitamine- en pijngevoelige zenuwcellen.

Het corrigeren van een vitamine D-tekort is eenvoudig

Vitamine D tekort is ongelooflijk vaak en de meeste mensen zijn zich er niet bewust van. Dat komt omdat de symptomen vaak subtiel en niet-specifiek zijn, wat betekent dat het moeilijk is om te weten of ze worden veroorzaakt door een laag vitamine D-gehalte of iets anders. Voorkom een vitamine D3 tekort!

Wat te doen bij een Vitmanine D tekort?

Als u denkt dat u een Vitamine D tekort heeft, is het belangrijk dat u met uw arts praat en uw bloedspiegels meet. Gelukkig is een Vitamine D tekort meestal gemakkelijk op te lossen. Je kunt je blootstelling aan de zon verhogen, meer vitamine D-rijk voedsel eten of gewoon een supplement nemen. Het verhelpen van uw tekortkoming is eenvoudig, gemakkelijk en kan grote voordelen voor uw gezondheid hebben.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here