Hoe herken je Vitamine C tekort?

0
33
Vitamine C tekort

Vitamine C tekort (en wat doe je eraan)

Een zeer belangrijke vitamine is Vitamine C. Omdat je lichaam deze vitamine niet zelf aanmaakt, moet je opletten dat je genoeg binnenkrijgt. Een Vitamine C tekort kun je zelf herkennen. In dit artikel laten we 15 tekenen en symptomen voorbij komen, waar bij een Vitamine C tekort is. Vitamine C een essentiële voedingsstof. Deze moet regelmatig geconsumeerd worden om een ​​tekort te voorkomen.

Voorkomen is beter dan genezen

Natuurlijk is het beter om te zorgen dat geen Vitamine C tekort hebt. Dit betekent dat je gevarieerd moet eten en drinken. Verse producten zijn erg belangrijk. Genoeg groente en fruit zorgen dat je kan voorkomen dat je een Vitamine C tekort krijgt. Maar toch heeft ongeveer 10% van de mensen in Nederland een Vitamine C tekort. Gelukkig zijn er voor deze mensen allerlei supplementen. Dit is een goede manier om je Vitamine C tekort aan te vullen.

Hoe komt het dat je een Vitamine C tekort hebt?

In de meeste ontwikkelde landen Is een Vitamine C tekort niet een groot probleem. Er is meestal genoeg beschikbaarheid van verse producten. Daarnaast is het heel makkelijk om aan Vitamine C supplementen te komen. Toch treft het nog steeds ongeveer 10% van de volwassenen in Nederland. De meest voorkomende risicofactoren voor vitamine C tekort zijn:

  • slechte voeding
  • alcoholisme
  • anorexia
  • ernstige psychische aandoeningen
  • roken
  • dialyse

Hoe herken je een Vitamine C tekort?

Hoewel de symptomen van ernstige vitamine C tekort maanden in beslag kunnen nemen, zijn er enkele subtiele tekenen om op te letten. We hebben een lijst van 15 punten gemaakt waar veel mensen mee te maken hebben gehad bij een Vitamine C tekort. We leggen precies uit hoe het komt, en in welke mate er een Vitamine C tekort is. Ook laten we verschillende goede manieren zien om het Vitamine C tekort aan te pakken.

De 15 meeste herkenbare tekenen en symptomen van Vitamine C tekort

1. Ruwe, hobbelige huid

Vitamine C speelt een belangrijke rol bij de productie van collageen. Dit is een eiwit dat overvloedig voorkomt in bindweefsels zoals huid, haar, gewrichten, botten en bloedvaten. Wanneer vitamine C-spiegels laag zijn, kan zich een huidaandoening ontwikkelen. Deze staat bekend als keratosis pilaris. In deze toestand vormt zich hobbelige “kippenhuid”. Vaak op de achterkant van de bovenarmen, dijen of billen als gevolg van een opeenhoping van keratine-eiwit in de poriën.

Oplossing voor Vitamine C tekort bij ruwe, hobbelige huid

Keratosis pilaris veroorzaakt door vitamine C tekort treedt meestal op na drie tot vijf maanden van onvoldoende inname en verdwijnt met suppletie. Er zijn echter veel andere mogelijke oorzaken van keratosis pilaris. De aanwezigheid alleen is niet genoeg om een ​​Vitamine C tekort te diagnosticeren.

Conclusie

Vitamine C-tekort kan de vorming van kleine acne-achtige bultjes op de armen, dijen of billen veroorzaken. Deze hobbels alleen zijn echter niet voldoende om een Vitamine C ​​tekort te diagnosticeren.

2. Verdunning haar en zelfs haaruitval

Vitamine C-tekort kan er ook voor zorgen dat het haar in gebogen of opgerolde vormen groeit. Als gevolg van defecten die zich in de eiwitstructuur van het haar ontwikkelen naarmate het groeit. Het haar is anders dan normaal. Voelt dunner aan en valt soms uit. Dit is één van de kenmerkende symptomen van vitamine C tekort.

Oplossing voor Vitamine C tekort bij mindere kwaliteit haar

Haarafwijkingen verdwijnen vaak binnen een maand na de behandeling met voldoende hoeveelheden vitamine C.

Conclusie

Abnormaal gebogen, opgerolde of dunne haren zijn een kenmerkend teken van Vitamine C tekort.

Vitamine C tekort

3. Helderrode haarzakjes

Haarzakjes op het oppervlak van de huid bevatten veel kleine bloedvaten die bloed en voedingsstoffen aan het gebied leveren. Wanneer het lichaam vitamine C tekort heeft, worden deze kleine bloedvaten fragiel. Soms breken ze gemakkelijk, waardoor kleine, felrode vlekken rond de haarzakjes verschijnen. Dit staat bekend als perifolliculaire bloeding. Dit is zeker een goed gedocumenteerd teken van ernstige vitamine C tekort.

Oplossing voor Vitamine C tekort bij helderrode haarzakjes

Het gebruik van vitamine C-supplementen lost dit symptoom meestal binnen twee weken op.

Conclusie

Haarzakjes bevatten veel kleine bloedvaten die kunnen scheuren als gevolg van een vitamine C tekort. Vaak zie je fel rode vlekken verschijnen rond de haarzakjes.

4. Vingernagels met rode vlekken of lijnen

Bij een Vitamine C tekort zijn de vingernagels anders. Ze worden gekenmerkt door hun holle vorm en vaak dun en broos. Ook worden ze vaker geassocieerd met bloedarmoede of met ijzertekort. Maar zijn meestal in verband gebracht met vitamine C tekort. Je ziet ook rode vlekken of verticale lijnen in het nagelbed. Deze staan bekend als splinterbloedingen. Deze kunnen ook optreden tijdens vitamine C tekort door verzwakte bloedvaten die gemakkelijk scheuren.

Oplossing voor Vitamine C tekort bij lelijke vingernagels

De visuele verschijning van vingernagels en teennagels kan helpen bij het vaststellen van de waarschijnlijkheid van vitamine C tekort. Toch moet worden opgemerkt dat deze niet als diagnostisch wordt beschouwd.

Conclusie

Vitamine C tekort wordt geassocieerd met vingernagels met rode lijnen of vlekken onder het nagelbed.

5. Droge, beschadigde huid

Een gezonde huid bevat grote hoeveelheden vitamine C, vooral in de opperhuid of buitenste laag van de huid . Vitamine C houdt de huid gezond door hem te beschermen tegen oxidatieve schade. Deze worden veroorzaakt door de zon en blootstelling aan verontreinigende stoffen zoals sigarettenrook of de ozon. Het bevordert ook de productie van collageen. Hierdoor kan de huid er mollig en beschadigd uitzien. Hoge innames van vitamine C worden geassocieerd met een betere huidkwaliteit. Terwijl lagere innames worden geassocieerd met een 10% verhoogd risico op het ontwikkelen van droge en beschadigde huid.

Oplossing voor Vitamine C tekort bij droge, beschadigde huid

Een droge, beschadigde huid kan worden gekoppeld aan vitamine C tekort. Maar kan deze ook door vele andere factoren worden veroorzaakt. Dit symptoom alleen is niet genoeg om een ​​tekort te diagnosticeren.

Conclusie

Lage inname van vitamine C wordt geassocieerd met een droge, door de zon beschadigde huid. Maar deze symptomen kunnen ook door andere factoren worden veroorzaakt.

6. Snel blauwe plekken

Blauwe plekken ontstaan ​​wanneer bloedvaten onder de huid scheuren. Er lekt dus eigenlijk bloed in de omliggende gebieden. Gemakkelijke kneuzing is een veelvoorkomend symptoom van vitamine C tekort. Een slechte productie van collageen zwakke bloedvaten veroorzaakt. Deze kneuzingen kunnen grote delen van het lichaam bedekken of verschijnen als kleine, paarse stippen onder de huid.

Oplossing voor Vitamine C tekort bij blauwe plekken

Gemakkelijke kneuzing is vaak een van de eerste duidelijke symptomen van een Vitamine C tekort. Daarom moet verder onderzoek naar de vitamine C-waarden dit tekort rechtvaardigen.

Conclusie

Vitamine C tekort verzwakt de bloedvaten, waardoor gemakkelijk blauwe plekken ontstaan. Het is vaak een van de eerste duidelijke tekenen van vitamine C tekort.

7. Langzaam genezende wonden

Omdat vitamine C  tekort de snelheid van collageenvorming vertraagt, zorgt dit ervoor dat wonden langzamer genezen. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen met chronische, niet-genezende beenulcera significant meer vitamine C tekort hebben dan mensen zonder chronische beenulcera. In ernstige gevallen van vitamine C tekort kunnen oude wonden zelfs heropenen. Hierdoor neemt het risico op infectie toe.

Oplossing voor Vitamine C tekort bij langzaam genezende wonden

Langzame wondgenezing is een van de meer geavanceerde tekenen van Vitamine C tekort. Het wordt meestal niet gezien, totdat iemand maandenlang een tekort heeft gehad.

Conclusie

Vitamine C tekort interfereert met weefselvorming. Hierdoor worden wonden langzamer genezen. Dit wordt als een gevorderd teken van een Vitamine C tekort beschouwd. Dus andere tekenen en symptomen zullen waarschijnlijk het eerst verschijnen.

8. Pijnlijke, gezwollen gewrichten

Omdat gewrichten veel collageenrijk bindweefsel bevatten, kunnen ze ook worden aangetast door vitamine C-tekort.

Er zijn veel gevallen gerapporteerd van gewrichtspijn geassocieerd met vitamine C-tekort, vaak ernstig genoeg om mank lopen of moeilijk lopen te veroorzaken (20, 21, 23, 28).

Bloeden in de gewrichten kan ook voorkomen bij mensen met een tekort aan vitamine C, waardoor zwelling en extra pijn ontstaat (2).

Oplossing voor Vitamine C tekort bij

Toch kunnen beide symptomen worden behandeld met vitamine C-supplementen en verdwijnen ze meestal binnen een week (21).

Conclusie

Vitamine C-tekort veroorzaakt vaak ernstige gewrichtspijn. In ernstige gevallen kan bloedverlies optreden in de gewrichten, waardoor een pijnlijke zwelling ontstaat.

9. Zwakke botten

Vitamine C-tekort kan ook de gezondheid van de botten beïnvloeden. In feite is lage inname gekoppeld aan een verhoogd risico op fracturen en osteoporose (29, 30, 31).

Onderzoek heeft aangetoond dat vitamine C een cruciale rol speelt in de botvorming, dus een tekort kan de snelheid van botverlies verhogen (26).

Oplossing voor Vitamine C tekort bij

Skeletten voor kinderen kunnen vooral worden beïnvloed door vitamine C-tekort, omdat ze nog steeds groeien en zich ontwikkelen (26, 32, 33).

Conclusie

Vitamine C is belangrijk voor de botvorming en een tekort kan het risico op het ontwikkelen van zwakke en broze botten vergroten.

10. Bloedend tandvlees en tandverlies

Rood, gezwollen, bloedend tandvlees is een ander veel voorkomend teken van vitamine C-tekort.

Zonder voldoende vitamine C wordt het tandvlees verzwakt en ontstoken en bloedt de bloedbaan gemakkelijker (20).

In gevorderde stadia van vitamine C-tekort kan het tandvlees zelfs paars en verrot lijken (34).

Oplossing voor Vitamine C tekort bij

Uiteindelijk kunnen tanden uitvallen door ongezond tandvlees en zwak dentine, de verkalkte binnenste laag van tanden (20, 26).

Conclusie

Rood, bloedend tandvlees is een veelvoorkomend symptoom van vitamine C-tekort, en ernstige tekorten kunnen zelfs tot tandverlies leiden.

11. Slechte immuniteit

Studies tonen aan dat vitamine C zich ophoopt in verschillende soorten immuuncellen om ze te helpen infecties te bestrijden en ziekteverwekkende pathogenen te vernietigen (35, 36).

Vitamine C-tekort is geassocieerd met een slechte immuniteit en een hoger risico op infectie, waaronder ernstige ziekten zoals pneumonie (37, 38, 39).

Oplossing voor Vitamine C tekort bij

Sterker nog, veel mensen met scheurbuik, een ziekte veroorzaakt door vitamine C-tekort, sterven uiteindelijk aan infecties door hun slecht functionerende immuunsysteem (18).

Conclusie

Vitamine C is een belangrijke voedingsstof voor het immuunsysteem. Lage vitamine C-spiegels zijn gekoppeld aan een verhoogd risico op infectie, terwijl ernstige tekorten dood door infectieziekten kunnen veroorzaken.

12. Aanhoudende ijzertekort Bloedarmoede

Vitamine C en bloedarmoede door ijzertekort komen vaak samen voor.

Tekenen van bloedarmoede door ijzertekort zijn bleekheid, vermoeidheid, moeite met ademhalen tijdens inspanning, droge huid en haar, hoofdpijn en lepelvormige vingernagels (40).

Lage niveaus van vitamine C kunnen bijdragen aan bloedarmoede door ijzertekort door de opname van ijzer uit plantaardig voedsel te verminderen en het ijzermetabolisme negatief te beïnvloeden (41, 42, 43).

Vitamine C-tekort verhoogt ook het risico op overmatige bloedingen, die kunnen bijdragen aan bloedarmoede (44).

Oplossing voor Vitamine C tekort bij

Als bloedarmoede door ijzertekort zo lang aanhoudt zonder duidelijke oorzaken, is het misschien verstandig om uw vitamine C-spiegels te controleren.

Conclusie

Vitamine C-tekort kan het risico op bloedarmoede door ijzertekort verhogen door de ijzerabsorptie te verminderen en de kans op bloedingen te vergroten.

13. Vermoeidheid en slechte stemming

Twee van de eerste tekenen van vitamine C-tekort zijn vermoeidheid en slecht humeur (7, 38).

Deze symptomen kunnen zelfs verschijnen zelfs voordat zich een volwaardige tekortkoming ontwikkelt (45).

Oplossing voor Vitamine C tekort bij

Hoewel vermoeidheid en prikkelbaarheid enkele van de eerste symptomen kunnen zijn, verdwijnen ze meestal na slechts enkele dagen met voldoende inname of binnen 24 uur na een hoge dosis suppletie (45).

Conclusie

Tekenen van vermoeidheid en slecht humeur kunnen zelfs optreden bij lage tot normale niveaus van vitamine C, maar ze keren snel om met voldoende vitamine C-inname.

14. Onverklaarbare gewichtstoename

Vitamine C kan helpen beschermen tegen obesitas door de afgifte van vet uit vetcellen te reguleren, stresshormonen te verminderen en ontstekingen te verminderen (46).

Onderzoek heeft een consistent verband aangetoond tussen een lage inname van vitamine C en overtollig lichaamsvet, maar het is niet duidelijk of het een oorzaak-gevolg-relatie is (47, 48).

Interessant is dat lage bloedspiegels van vitamine C zijn gekoppeld aan hogere hoeveelheden buikvet, zelfs bij personen met een normaal gewicht (49).

Oplossing voor Vitamine C tekort bij

Hoewel overtollig lichaamsvet alleen niet voldoende is om een ​​vitamine C-tekort aan te duiden, kan het de moeite waard zijn om te onderzoeken nadat andere factoren zijn uitgesloten.

Conclusie

Lage vitamine C-inname is in verband gebracht met toegenomen lichaamsvet bij mensen, maar er kunnen ook andere factoren zijn, zoals de kwaliteit van het dieet.

15. Chronische ontsteking en oxidatieve stress

Vitamine C is een van de belangrijkste in water oplosbare antioxidanten van het lichaam.

Het helpt cellulaire schade te voorkomen door vrije radicalen te neutraliseren die oxidatieve stress en ontsteking in het lichaam kunnen veroorzaken.

Oxidatieve stress en ontsteking zijn in verband gebracht met veel chronische ziekten, waaronder hartaandoeningen en diabetes, dus het verlagen van de niveaus is waarschijnlijk gunstig (50, 51).

Lage innames van vitamine C zijn in verband gebracht met hogere niveaus van ontsteking en oxidatieve stress, evenals een verhoogd risico op hartaandoeningen (52, 53).

Oplossing voor Vitamine C tekort bij

Eén studie toonde aan dat volwassenen met de laagste bloedspiegels van vitamine C binnen 15 jaar bijna 40% meer kans hadden om hartfalen te ontwikkelen dan degenen met de hoogste bloedspiegels, hoewel ze geen vitamine C-tekort hadden (54).

Conclusie

Regelmatige consumptie van antioxidanten zoals vitamine C wordt geassocieerd met gezondheidsvoordelen, terwijl een lage inname de ontsteking en oxidatieve stress kan verhogen.

De beste voedselbronnen van vitamine C

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vitamine C is 90 mg voor mannen en 75 mg voor vrouwen (55).

Rokers worden geadviseerd om een ​​extra 35 mg per dag te consumeren, omdat tabak de opname van vitamine C vermindert en het lichaam de voedingsstof beter gebruikt (6, 56).

Er is maar heel weinig vitamine C nodig om scheurbuik te voorkomen. Slechts 10 mg per dag is voldoende, wat ongeveer overeenkomt met de hoeveelheid die wordt aangetroffen in een eetlepel verse paprika of het sap van een halve citroen (57, 58, 59).

Enkele van de beste voedselbronnen van vitamine C (per kopje) zijn onder andere (60):

Acerola-kers: 2.740% van de RDI
Guava: 628% van de RDI
Zwarte bessen: 338% van de RDI
Zoete rode paprika: 317% van de RDI
Kiwi’s: 273% van de RDI
Lychee: 226% van de RDI
Citroen: 187% van de RDI
Oranje: 160% van de RDI
Aardbei: 149% van de RDI
Papaya: 144% van de RDI
Broccoli: 135% van de RDI
Peterselie: 133% van de RDI
Vitamine C breekt snel af bij blootstelling aan hitte, dus rauwe groenten en fruit zijn betere bronnen dan gekookte (57).

Elke dag vers fruit en groenten te eten

Omdat het lichaam geen grote hoeveelheden vitamine C opslaat, wordt aanbevolen elke dag vers fruit en groenten te eten.

Suppletie met vitamine C is niet toxisch gebleken, maar inname van meer dan 2000 mg per dag kan buikkrampen, diarree en misselijkheid veroorzaken, evenals het risico op het ontwikkelen van oxalaat nierstenen bij mannen verhogen (57, 55, 61, 62). ).

Bovendien kunnen doses van meer dan 250 mg per dag interfereren met tests die ontworpen zijn om bloed in de ontlasting of maag te detecteren en moeten twee weken voor het testen worden gestaakt (63).

Voorkom een tekort

Verse groenten en fruit zijn uitstekende bronnen van vitamine C en moeten een tekort bij dagelijks gebruik voorkomen. Suppletie met vitamine C is niet toxisch maar kan bij hoge doses onaangename bijwerkingen veroorzaken.
Het komt neer op Vitamine C-deficiëntie is relatief zeldzaam in de ontwikkelde landen, maar treft nog steeds meer dan 1 op de 20 mensen. Gebruik een supplement!

Een supplement gebruiken

Omdat mensen geen vitamine C kunnen maken of het in grote hoeveelheden kunnen opslaan, moet het regelmatig worden geconsumeerd om tekorten te voorkomen, idealiter door vers fruit en groenten.

Er zijn veel tekenen en symptomen van een tekort, waarvan de meeste gerelateerd zijn aan stoornissen in de productie van collageen of het niet consumeren van voldoende antioxidanten. Enkele van de vroegste tekenen van een tekort zijn vermoeidheid, rood tandvlees, gemakkelijk blauwe plekken en bloeden, gewrichtspijn en ruwe, hobbelige huid.

Naarmate de deficiëntie vordert, kunnen botten broos worden, kunnen spijker- en haarvervormingen ontstaan, kan het langer duren voordat wonden genezen en het immuunsysteem lijdt. Ontsteking, bloedarmoede met ijzertekort en onverklaarbare gewichtstoename kunnen andere tekenen zijn om op te letten. Gelukkig worden tekortverschijnselen meestal opgelost zodra vitamine C-niveaus zijn hersteld.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here