7 Voordelen van een Vitamine C supplement

0
205
Vitamine C supplement

Vitamine C supplement: super handig!

Vitamine C is een essentiële vitamine. Toch wordt deze niet door het lichaam zelf aangemaakt. Niettemin heeft het vele rollen in uw lichaam en is het gekoppeld aan indrukwekkende gezondheidsvoordelen. Het is namelijk oplosbaar in water en te vinden in veel soorten fruit en groenten, waaronder sinaasappels, aardbeien, kiwi’s, paprika’s, broccoli, boerenkool en spinazie. Een Vitamine C supplement is noodzakelijk als er door het dagelijkse eten niet genoeg Vitamine C binnenkomt.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor vitamine C is 75 mg voor vrouwen en 90 mg voor mannen. Hoewel het vaak wordt aangeraden om uw vitamine C-inname uit voedsel te halen, vragen veel mensen om supplementen om aan hun behoeften te voldoen. Als je een Vitamine C tekort hebt, is een Vitamine C supplement de oplossing.

Vitamine C tekort

Hier zijn 7 wetenschappelijk bewezen voordelen van het nemen van een Vitamine C-supplement

1. Vitamine C supplement: Sterk antioxidant dat het risico op chronische ziekten kan verminderen

Een Vitamine C supplement  is een sterke antioxidant die de natuurlijke afweer van je lichaam kan versterken. Antioxidanten zijn moleculen die het immuunsysteem versterken. Ze doen dit door cellen te beschermen tegen schadelijke moleculen, de zogenaamde vrije radicalen. Wanneer vrije radicalen zich ophopen, kunnen ze een toestand bevorderen die bekend staat als oxidatieve stress, die is gekoppeld aan veel chronische ziekten.

Tot 30% betere waardes

Studies tonen aan dat het consumeren van meer vitamine C supplement uw bloedantioxidantenniveaus tot 30% kan verhogen. Dit helpt de natuurlijke afweer van het lichaam tegen ontstekingen.

Conclusie

Een Vitamine C supplement is een sterke antioxidant die uw bloedantioxidantenniveaus kan verhogen. Dit kan helpen het risico op chronische ziekten zoals hartaandoeningen te verminderen.

2. Vitamine C supplement: Kan helpen bij het bestrijden van hoge bloeddruk

Ongeveer een derde van de volwassenen heeft een te hoge bloeddruk. Hoge bloeddruk brengt u het risico op hartaandoeningen, wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak. Studies hebben aangetoond dat vitamine C de bloeddruk kan verlagen bij mensen met en zonder hoge bloeddruk. Een dierstudie toonde aan dat het nemen van een Vitamine C-supplement hielp de bloedvaten te ontspannen die bloed uit het hart vervoeren, wat hielp de bloeddruk te verlagen.

Vitamine C supplement voor betere resultaten

Bovendien bleek uit een analyse van 29 studies dat het nemen van een vitamine C supplement de systolische bloeddruk (bovenste waarde) verlaagd. Bij gezonde volwassenen gemiddeld met 3,84 mmHg en diastolische bloeddruk (lagere waarde) met 1,48 mmHg verlaagde. Bij volwassenen met een bestaande hoge bloeddruk verlaagde vitamine C-supplementen de systolische bloeddruk met gemiddeld 4,85 mmHg. En de diastolische bloeddruk met gemiddeld 1,67 mmHg.

Conclusie

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, is het niet duidelijk of de effecten op de bloeddruk op de lange termijn zijn. Bovendien zouden mensen met hoge bloeddruk niet alleen op Vitamine C supplement moeten vertrouwen voor behandeling. Een Vitamine C supplement blijkt de bloeddruk te verlagen bij zowel gezonde volwassenen als volwassenen met een bestaande hoge bloeddruk.

Vitamine C supplement

3. Vitamine C supplement: Bestrijdt hartziekte risicofactoren, potentieel verlaging hartziekte risico

Hartziekten zijn wereldwijd de nummer 1 doodsoorzaak. Veel factoren verhogen het risico op hartaandoeningen, waaronder hoge bloeddruk en hoge niveaus van ‘slecht’ LDL-cholesterol. Ook lage niveaus van ‘goed’ HDL-cholesterol en triglyceriden. Een Vitamine C supplement kan helpen deze risicofactoren te verminderen, wat het risico op hart- en vaatziekten kan verminderen.

700 mg Vitamine C supplement

Een analyse van negen onderzoeken met een samen 293.172 deelnemers tonen goede resultaten. Bijvoorbeeld dat mensen die ten minste 700 mg Vitamine C supplement per dag namen, na 10 jaar een 25% lager risico op hartaandoeningen hadden dan degenen die geen Vitamine C-supplement innamen.

Vitamine C supplement beter dan Vitamine C voedsel?

Interessant is dat uit een andere analyse van 15 studies bleek dat Vitamine C alleen wordt geconsumeerd met voedsel en niet met supplementen. Dit wordt in verband gebracht met een lager risico op hartaandoeningen. Wetenschappers waren echter onzeker of mensen die vitamine C-rijk voedsel consumeerden ook een gezondere levensstijl volgden. Dit in vergelijking met mensen die een supplement namen. Het blijft dus onduidelijk of de verschillen te wijten waren aan vitamine C of andere aspecten van het dieet.

500 mg Vitamine C supplement

Een andere analyse van 13 studies keek naar de impact van het nemen van ten minste 500 mg / dag vitamine C supplement op risicofactoren voor hartziekten. Zoals bloedcholesterol- en triglycerideniveaus. De analyse wees uit dat het nemen van een vitamine C supplement het “slechte” LDL-cholesterol significant verlaagde met ongeveer 7,9 mg / dl en bloedtriglyceriden met 20,1 mg / dl.

Conclusie

Kortom, het lijkt erop dat dagelijks inname of consumptie van ten minste 500 mg vitamine C supplement het risico op hartaandoeningen kan verminderen. Als u echter al een vitamine C-rijk dieet gebruikt, dan kunnen supplementen geen extra voordelen voor de gezondheid van uw hart opleveren. Een Vitamine C supplement is gekoppeld aan een verminderd risico op hartaandoeningen. Deze supplementen kunnen de risicofactoren voor hartaandoeningen verlagen, waaronder ‘slecht’ LDL-cholesterol en triglyceriden in het bloed.

4. Vitamine C supplement: Kan bloedzuurstofniveaus verlagen en helpen aanvallen van jicht te voorkomen

Jicht is een type artritis dat bij ongeveer 4% van de volwassenen voorkomt. Het is ongelooflijk pijnlijk en gaat gepaard met een ontsteking van de gewrichten, vooral die van de grote tenen. Mensen met jicht ervaren zwellingen en plotselinge, ernstige pijnaanvallen. Jichtklachten verschijnen als er te veel urinezuur in het bloed zit. Urinezuur is een afvalproduct dat door het lichaam wordt geproduceerd. Op hoge niveaus kan het kristalliseren en zich in de gewrichten afzetten.

Vitamine C supplement tegen aanvallen van jicht

Interessant is dat verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat vitamine C supplement kan helpen. Urinezuur in het bloed te verminderen en als gevolg daarvan beschermt tegen aanvallen van jicht. Een studie van 1.387 mannen toonde bijvoorbeeld aan dat mensen die de meeste vitamine C supplement hadden, significant minder urinezuur in het bloed hadden dan degenen die het minst verbruiken.

Vitamine C supplement: grote studie

Een andere studie volgde 46,994 gezonde mannen over 20 jaar. Om te zien of vitamine C supplement inname was gekoppeld aan het ontwikkelen van jicht. Interessant is dat mensen die een vitamine C supplement slikten een 44% lager jichtrisico hadden. Bovendien bleek uit een analyse van 13 klinische onderzoeken dat het nemen van een vitamine C supplement ook andere resultaten had. Gedurende 30 dagen een Vitamine C supplement zorgde dat het urinezuurgehalte in het bloed aanzienlijk verlaagde. Dit in vergelijking met een placebo.

Conclusie

Hoewel er een sterk verband lijkt te bestaan ​​tussen de inname van vitamine C supplement en het urinezuurgehalte, zijn er meer onderzoeken nodig naar de invloed van Vitamine C supplement op jicht. Vitamine C-rijk voedsel en Vitamine C supplementen zijn in verband gebracht met verlaagde urinezuurwaarden in het bloed en een lager risico op jicht.

5. Vitamine C supplement: Helpt voorkomen dat ijzertekorten door het verbeteren van ijzeropname

IJzer is een belangrijke voedingsstof die verschillende functies in het lichaam heeft. Het is essentieel voor het maken van rode bloedcellen en het transporteren van zuurstof door het lichaam. Interessant is dat een Vitamine C supplement de opname van ijzer uit het dieet kunnen helpen verbeteren. Een Vitamine C supplement helpt bij het omzetten van ijzer dat slecht wordt geabsorbeerd, zoals op planten gebaseerde ijzerbronnen, in een vorm die gemakkelijker te absorberen is.

Vitamine C supplement voor vegetariërs 

Dit is vooral handig voor mensen met een vleesvrij dieet, omdat vlees een belangrijke bron van ijzer is. In feite zou het eenvoudigweg consumeren van 100 mg vitamine C de ijzerabsorptie met 67% kunnen verbeteren. Als gevolg hiervan kan vitamine C supplement het risico op bloedarmoede verminderen bij mensen die vatbaar zijn voor ijzertekort.

Onderzoek naar bloedarmoede

In één onderzoek kregen 65 kinderen met lichte bloedarmoede met ijzertekort een vitamine C supplement. Onderzoekers ontdekten dat het supplement alleen hielp om hun bloedarmoede onder controle te houden. Als u lijdt aan een laag ijzerniveau, kan het innemen van meer vitamine C-rijk voedsel of het nemen van een vitamine C supplement helpen uw bloedijzerspiegels te verbeteren.

Conclusie

Een Vitamine C supplement kan de absorptie van ijzer dat slecht wordt geabsorbeerd verbeteren. Zoals ijzer uit vleesvrije bronnen. Het kan ook het risico op ijzertekort verminderen.

6. Vitamine C supplement: Verhoogt de immuniteit door de functie Witte bloedcellen beter te laten werken

Een van de belangrijkste redenen waarom mensen vitamine C supplementen gebruiken, is het vergroten van hun immuniteit. Vitamine C supplement is in veel delen van het immuunsysteem betrokken:

  • Ten eerste stimuleert een Vitamine C supplement de aanmaak van witte bloedcellen. Deze zijn bekend als lymfocyten en fagocyten, die het lichaam helpen beschermen tegen infecties.
  • Ten tweede helpt vitamine C supplement deze witte bloedcellen effectiever te laten functioneren. Terwijl ze worden beschermd tegen schade door potentieel schadelijke moleculen, zoals vrije radicalen.
  • Ten derde is vitamine C supplement een essentieel onderdeel van het afweersysteem van de huid. Het wordt actief naar de huid getransporteerd, waar het als een antioxidant kan dienen en de barrières van de huid kan versterken.

Vitamine C supplement goed voor wonden

Studies hebben ook aangetoond dat het nemen van Vitamine C de wondgenezingstijd kan verkorten. Bovendien zijn lage vitamine C-waarden gekoppeld aan slechte gezondheidsresultaten. Mensen die bijvoorbeeld longontsteking hebben, hebben meestal een lager vitamine C-gehalte. Vitamine C supplementen blijken de hersteltijd te verkorten.

Conclusie

Vitamine C kan de immuniteit versterken door de werking van witte bloedcellen te verbeteren, het afweersysteem van je huid te versterken en wonden sneller te laten genezen.

7. Vitamine C supplement: Beschermt uw geheugen en denkt terwijl u ouder wordt

Dementie is een brede term die wordt gebruikt om symptomen van slecht denken en geheugen te beschrijven. Het treft meer dan 35 miljoen mensen wereldwijd en treedt meestal op bij oudere volwassenen. Studies suggereren dat oxidatieve stress en ontsteking in de buurt van de hersenen, ruggengraat en zenuwen (in het algemeen bekend als het centrale zenuwstelsel) het risico op dementie kunnen verhogen.

Waarom helpt een Vitamine C supplement?

Vitamine C is een sterke antioxidant. Lage niveaus van deze vitamine zijn in verband gebracht met een verminderd vermogen om na te denken en te onthouden. Bovendien hebben verschillende onderzoeken aangetoond dat mensen met dementie mogelijk lagere niveaus van vitamine C in het bloed hebben. Ook is aangetoond dat hoge inname van vitamine C uit voedsel of supplementen een beschermend effect heeft op denken en geheugen met de leeftijd.

Tekort Vitamine C supplement

Vitamine C supplementen kunnen helpen tegen aandoeningen zoals dementie als je niet genoeg vitamine C uit het dieet haalt. Er zijn echter meer studies op mensenbasis nodig om de impact van vitamine C supplementen op de gezondheid van het zenuwstelsel te begrijpen.

Conclusie

Lage vitamine C-spiegels zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op geheugen- en denkstoornissen zoals dementie. Terwijl een hoge inname van vitamine C uit voedingsmiddelen en supplementen een beschermend effect heeft.

Wat zijn de onwaarheden over het Vitamine C supplement

Hoewel een vitamine C supplement veel wetenschappelijk bewezen voordelen heeft, heeft het ook veel ongegronde claims die worden ondersteund door zwak bewijs of helemaal geen bewijs.

Hier zijn enkele onbewezen beweringen over vitamine C:

  • Voorkomt verkoudheid: terwijl vitamine C de ernst van verkoudheid en de hersteltijd met 8% bij volwassenen en 14% bij kinderen lijkt te verminderen, kan ze deze niet voorkomen.
  • Vermindert het risico op kanker: een handvol studies hebben de inname van vitamine C gekoppeld aan een lager risico op verschillende vormen van kanker. De meeste onderzoeken hebben echter aangetoond dat vitamine C het risico op kanker niet beïnvloedt.
  • Beschermt tegen oogziekten: Vitamine C is in verband gebracht met verminderd risico op oogziekten zoals cataract en leeftijdsgebonden maculaire degeneratie. Vitamine C supplementen hebben echter geen effect of kunnen zelfs schade veroorzaken.
  • Kan loodtoxiciteit behandelen: hoewel mensen met loodtoxiciteit een laag vitamine C-gehalte lijken te hebben, zijn er geen sterke aanwijzingen uit studies bij mensen die aantonen dat vitamine C loodtoxiciteit kan behandelen.

Conclusie Vitamine C supplement

Hoewel vitamine C vele bewezen voordelen heeft, is niet aangetoond dat het de verkoudheid voorkomt. Ook dat het risico op kanker vermindert. Het biedt ook geen bewezen bescherming tegen oogziekten of loodtoxiciteit behandelt. Het komt neer op Vitamine C is een in water oplosbare vitamine die moet worden verkregen uit de voeding of supplementen. Het is in verband gebracht met vele indrukwekkende gezondheidsvoordelen. Zoals het verhogen van de antioxidantenniveaus. Daarnaast het verlagen van de bloeddruk en het verminderen van het risico op hart-en vaatziekten. Ook bescherming tegen jichtaanvallen en het verbeteren van de ijzerabsorptie. Het stimuleren van de immuniteit en het verminderen van het risico op dementie. Over het algemeen zijn vitamine C-supplementen een geweldige en eenvoudige manier om uw vitamine C-inname te verhogen. Helemaal als u niet genoeg krijgt van uw gewone eten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here