Wat gebeurt er als je teveel Vitamine C inneemt?

0
38
Teveel Vitamine C

Is teveel Vitamine C slecht voor je?

Vitamine C is een zeer belangrijke voedingsstof die overvloedig voorkomt in veel groenten en fruit. Het krijgen van voldoende van deze vitamine is vooral belangrijk voor het behoud van een gezond immuunsysteem. Het speelt ook een belangrijke rol bij wondgenezing, houdt uw botten sterk en verbetert de hersenfunctie. Maar hoe zit het met teveel Vitamine C?

Vitamine C supplementen

Interessant is dat sommigen beweren dat vitamine C-supplementen voordelen bieden die verder gaan dan die die kunnen worden verkregen uit de vitamine C die in voedsel wordt gevonden. Een van de meest voorkomende redenen waarom mensen vitamine C-supplementen gebruiken, is het idee dat ze de verkoudheid helpen voorkomen. Veel supplementen bevatten echter extreem hoge hoeveelheden van de vitamine, die in sommige gevallen ongewenste bijwerkingen kunnen veroorzaken. Teveel Vitamine C is niet goed voor je.

De veiligheid van Vitamine C

Dit artikel onderzoekt de algehele veiligheid van teveel Vitamine C. IS het mogelijk is om te veel te consumeren en de mogelijke nadelige effecten van het nemen van grote doses? Vitamine C is oplosbaar in water en wordt niet in uw lichaam opgeslagen. Vitamine C is een in water oplosbare vitamine, wat betekent dat het in water oplost. In tegenstelling tot in vet oplosbare vitamines worden wateroplosbare vitamines niet opgeslagen in het lichaam. In plaats daarvan wordt de teveel Vitamine C die u gebruikt, via lichaamsvloeistoffen naar uw weefsels getransporteerd en extra wordt uitgescheiden in de urine.

Vitamine C wordt niet opgeslagen

Omdat uw lichaam vitamine C niet opslaat of alleen produceert, is het belangrijk om dagelijks voedingsmiddelen te gebruiken die rijk zijn aan vitamine C . Supplementen met hoge hoeveelheden vitamine C kan echter leiden tot nadelige effecten, zoals spijsverteringsproblemen en nierstenen. Dat komt omdat als je je lichaam overbelast met grotere dan normale doses van deze vitamine, het zich gaat ophopen, wat mogelijk kan leiden tot symptomen van overdosis. Het is belangrijk op te merken dat het voor de meeste mensen onnodig is om vitamine C-supplementen te nemen, omdat je er gemakkelijk genoeg van kunt krijgen door vers voedsel te eten, vooral groenten en fruit.

Teveel Vitamine C kan spijsverteringsproblemen veroorzaken

Vitamine C is oplosbaar in water, dus het wordt niet in je lichaam opgeslagen. Als u meer verbruikt dan uw lichaam nodig heeft, wordt het in uw urine uitgescheiden. Teveel Vitamine C kan spijsverteringssymptomen veroorzaken De meest voorkomende bijwerking van een hoge vitamine C-inname is spijsverteringsproblemen.

Teveel Vitamine C supplementen leveren problemen op

Over het algemeen komen deze bijwerkingen niet voor bij het eten van voedingsmiddelen die vitamine C bevatten, maar eerder bij het nemen van de vitamine in supplementvorm. Je zult waarschijnlijk spijsverteringsklachten krijgen als je meer dan 2.000 mg tegelijkertijd gebruikt. Aldus werd een aanvaardbare bovengrens (TUL) van 2000 mg per dag vastgesteld. De meest voorkomende spijsverteringssymptomen van een overmatige inname van vitamine C zijn diarree en misselijkheid.

Een simpele oplossing

Teveel Vitamine C kan leiden tot diaree en misselijkheid, maar ook tot zure reflux, hoewel dit niet wordt ondersteund door bewijs. Als u spijsverteringsproblemen ervaart als gevolg van het nemen van te veel vitamine C, verlaag dan gewoon uw supplementendosis, of vermijd vitamine C-supplementen helemaal.

Teveel Vitamine C kan ook ijzeroverbelasting veroorzaken

Inname van meer dan 2.000 mg vitamine C per dag kan leiden tot gastro-intestinale klachten, waaronder symptomen zoals diarree en misselijkheid. Vitamine C kan ijzeroverbelasting veroorzaken
Het is bekend dat vitamine C de ijzerabsorptie verbetert. Het heeft het vermogen om te binden met niet-heem-ijzer, dat wordt aangetroffen in plantaardig voedsel. Niet-heemijzer wordt niet zo efficiënt door het lichaam opgenomen als heemijzer, het type ijzer dat in dierlijke producten wordt aangetroffen (6).

Ga voorzichtig om met teveel Vitamine C

Vitamine C bindt zich met niet-heem-ijzer, waardoor het veel gemakkelijker voor je lichaam is om te absorberen. Dit is een belangrijke functie, vooral voor personen die het grootste deel van hun ijzer uit plantaardig voedsel halen. Een studie bij volwassenen vond dat de ijzerabsorptie toenam met 67% wanneer ze 100 mg vitamine C innemen bij een maaltijd. Personen met aandoeningen die het risico op ijzerophoping in het lichaam verhogen, zoals hemochromatose, dienen echter voorzichtig te zijn met vitamine C-supplementen.

IJzer kan voor problemen zorgen

Onder deze omstandigheden kan het gebruik van teveel vitamine C leiden tot ijzerstapeling, wat ernstige schade aan uw hart, lever, pancreas, schildklier en centraal zenuwstelsel kan veroorzaken. Dat gezegd hebbende, ijzerstapeling is hoogst onwaarschijnlijk als u geen aandoening heeft die de ijzerabsorptie verhoogt. Bovendien zal ijzeroverbelasting vaker optreden wanneer overtollig ijzer in supplementvorm wordt verbruikt.

Teveel Vitamine C kan leiden tot nierstenen

Het gebruik van supplementen in hoge doses kan leiden tot nierstenen. Teveel Vitamine C wordt uitgescheiden uit het lichaam als oxalaat, een afvalproduct voor het lichaam. Oxalaat verlaat het lichaam meestal via de urine. Onder bepaalde omstandigheden kan oxalaat echter binden met mineralen om kristallen te vormen die kunnen leiden tot de vorming van nierstenen. Het consumeren van teveel vitamine C heeft het potentieel om de hoeveelheid oxalaat in uw urine te verhogen, waardoor het risico op het ontwikkelen van nierstenen toeneemt.

Onderzoek naar Vitamine C

In een onderzoek waarbij volwassenen een 1000 mg vitamine C-supplement tweemaal daags gedurende zes dagen gebruikten, nam de hoeveelheid oxalaat die ze uitgescheiden met 20% toe. Niet alleen is een teveel vitamine C geassocieerd met grotere hoeveelheden urinair oxalaat, het is ook in verband gebracht met de ontwikkeling van nierstenen. Vooral als u hoeveelheden van meer dan 2.000 mg. Gebruikt. Meldingen van nierfalen zijn ook gemeld bij mensen die meer dan 2000 mg per dag hebben ingenomen. Dit is echter uiterst zeldzaam, vooral bij gezonde mensen.

Hoeveel vitamine C is teveel?

Omdat vitamine C in water oplosbaar is en je lichaam binnen een paar uur nadat je het hebt gegeten overtollige hoeveelheden uitscheidt, is het vrij moeilijk om te veel te consumeren. In feite is het bijna onmogelijk voor u om te veel vitamine C uit uw dieet alleen te krijgen. Bij gezonde mensen wordt elke extra vitamine C die wordt geconsumeerd boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, gewoon uit het lichaam gespoeld.

De bovengrens

Om alles even in perspectief te plaatsen. Zou u 29 sinaasappels of 13 paprika’s moeten consumeren voordat uw inname de aanvaardbare bovengrens heeft bereikt. De risico’s van een overdosis aan vitamine C zijn echter groter wanneer mensen supplementen nemen. Het is mogelijk om in sommige omstandigheden te veel van de vitamine te consumeren. Bijvoorbeeld voor degenen met aandoeningen die het risico op ijzerstapeling verhogen of die gevoelig zijn voor nierstenen. ZIJ moeten voorzichtig zijn met hun teveel Vitamine C-inname.

Problemen alleen door megadoses

De schadelijke effecten van vitamine C zijn bijvoorbeeld spijsverteringsproblemen en nierstenen. Ze lijken voor te komen wanneer mensen het in megadoses van meer dan 2000 mg (20) innemen. Als u ervoor kiest om een ​​vitamine C-supplement te nemen, is het het beste om er een te kiezen die niet meer dan 100% van uw dagelijkse behoeften bevat. Dat is 90 mg per dag voor mannen en 75 mg per dag voor vrouwen.

Conclusie

Het is bijna onmogelijk om te veel vitamine C uit voedsel te consumeren. Als u echter deze vitamine aanvult, kunt u het risico op te veel verminderen. Door niet meer dan 90 mg per dag in te nemen als u een man bent. Voor een vrouw is dit 75 mg. Het komt neer op Vitamine C is over het algemeen veilig voor de meeste mensen. Dit geldt vooral als je het van voedsel krijgt, in plaats van supplementen.

Vitamine C als supplement

Personen die vitamine C in supplementvorm nemen, lopen een groter risico om teveel te consumeren en bijwerkingen te ervaren. Hierbij zijn de spijsverteringssymptomen de meest voorkomende. Ernstiger gevolgen, zoals ijzerstapeling en nierstenen, kunnen echter ook het gevolg zijn van het nemen van extreme hoeveelheden vitamine C. Gelukkig is het gemakkelijk om deze mogelijke bijwerkingen te voorkomen – gewoon vitamine C-supplementen vermijden.

Tenzij u een vitamine C-tekort heeft, wat zelden voorkomt bij gezonde mensen. Het is waarschijnlijk onnodig om grote doses van deze vitamine te nemen. Teveel Vitamine C is niet goed voor je!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here