Helpt Vitamine C tegen verkoudheid?

0
496
Vitamine C voor verkoudheid

Vitamine C tegen verkoudheid – werkt het echt?

De verkoudheid is de meest voorkomende infectieziekte bij de mens. De gemiddelde persoon krijgt er meerdere keren per jaar een. Interessant is dat vitamine C vaak wordt beweerd een effectieve behandeling te zijn. Vitamine C tegen verkoudheid werkt toch wel?

Heeft vitamine C enig effect op de verkoudheid?

Rond 1970 populariseerde Nobelprijswinnaar Linus Pauling de theorie dat vitamine C helpt bij de behandeling van verkoudheid. Hij publiceerde een boek over koude preventie met behulp van megadoses vitamine C, of ​​tot 18.000 mg per dag. Ter vergelijking: de RDA is 75 mg voor vrouwen en 90 mg voor mannen. Destijds hadden geen betrouwbare studies aangetoond dat dit waar was. Maar in de volgende paar decennia hebben meerdere zijn er betere onderzoeken geweest. Gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken hebben onderzocht of de Vitamine C tegen verkoudheid enig effect had. Maar wat bleek: Vitamine C tegen verkoudheid vermindert het risico niet.

De resultaten waren redelijk teleurstellend

Een analyse van 29 studies met 11.306 deelnemers concludeerde dat suppletie met 200 mg of meer vitamine C het risico op verkoudheid niet verminderde. Regelmatige vitamine C-supplementen hadden echter verschillende voordelen, waaronder:

  • Verminderde verkoudheid: ze verminderden de symptomen van verkoudheid, waardoor het minder ernstig werd.
  • Kortere duur van verkoudheid: supplementen verminderden de hersteltijd met gemiddeld 8% bij volwassenen en 14% bij kinderen.
  • Een extra dosis van 1-2 gram was voldoende om de duur van de verkoudheid met gemiddeld 18% te verkorten bij kinderen.

Andere studies bij volwassenen hebben 6-8 gram per dag gevonden om effectief te zijn. Vitamine C tegen verkoudheid lijkt nog sterker te werken bij mensen die onder intense fysieke stress staan. Bij marathonlopers en skiërs halveerde vitamine C de duur van de gewone verkoudheid.

Vitamine C tegen verkoudheid

Vitamine C tegen verkoudheid vermindert de ernst

Hoewel vitamine C-supplementen geen effect hebben op het risico om verkouden te worden, lijken ze de ernst en duur ervan te verminderen. Hoe vermindert vitamine C de ernst van verkoudheden?
Vitamine C tegen verkoudheid is een antioxidant en noodzakelijk om collageen in de huid te produceren. Collageen is het meest voorkomende eiwit in zoogdieren, waardoor de huid en verschillende weefsels taai maar flexibel blijven. Een vitamine C-tekort leidt tot een aandoening die bekend staat als scheurbuik, wat vandaag niet echt een probleem is, omdat de meeste mensen genoeg vitamine C uit voedsel krijgen. Het is echter minder bekend dat vitamine C ook sterk geconcentreerd is in immuuncellen. En dus snel uitgeput raakt tijdens een infectie. In feite verzwakt een vitamine C-tekort aanzienlijk het immuunsysteem en verhoogt het het risico op infecties. Om deze reden is het een goed idee om voldoende vitamine C te krijgen tijdens een infectie.

Er is geen remedie voor verkoudheid.

Sommige voedingsmiddelen en voedingsstoffen kunnen het lichaam echter helpen herstellen. In het verleden hebben mensen verschillende voedingsmiddelen gebruikt om hun symptomen te verminderen. Weinig van deze zijn wetenschappelijk bewezen te werken, maar sommige worden ondersteund door bewijs:

  • Flavonoïden: dit zijn antioxidanten die voorkomen in fruit en groenten. Onderzoeken suggereren dat flavonoïde supplementen het risico op infecties in de longen, keel en neus gemiddeld met 33% kunnen verminderen.
  • Knoflook: deze gemeenschappelijke specerij bevat enkele antimicrobiële stoffen die kunnen helpen infecties van de luchtwegen te bestrijden. Lees dit gedetailleerde artikel voor meer informatie.

Welke voedingsstoffen helpen tegen verkoudheid?

Verschillende andere voedingsstoffen en voedingsmiddelen kunnen je helpen herstellen van een verkoudheid of zelfs het risico verminderen om er een te krijgen. Deze omvatten flavonoïden en knoflook.
Vitamine C tegen verkoudheid zal het risico op verkoudheid niet verminderen. Het kan uw herstel versnellen en de ernst van uw symptomen verminderen. Hoewel supplementen dan wel nodig zijn om genoeg Vitamine C tegen verkoudheid binnen te krijgen. Dit betekent dat de hoge inname van vitamine C dus nodig om de verkoudheid te verbeteren. Maar je moet ervoor zorgen niet teveel in te nemen. Een goede keuze is een vitamine C supplement.

Teveel Vitamine C heeft enkele nadelige bijwerkingen

Om aan uw basisbehoeften aan voedingsstoffen te voldoen, is vol voedsel over het algemeen een beter idee. Goede voorbeelden van gezonde voedingsmiddelen met veel vitamine C zijn sinaasappels, boerenkool en rode paprika’s. Vitamine C tegen verkoudheid: gebruik een Vitamine C supplement met vele ander voordelen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here