5 praktische tips als je wilt stoppen met alcohol of minder wilt drinken

0
90
glazen drank op een bar

Het drinken van alcohol heeft in onze maatschappij een zeer onschuldig imago en wordt in veel gevallen als “gewoon” ervaren. Deze gewoonte kent echter wel een gevaarlijke zijde. Een dagelijkse routine kan resulteren in een alcohol verslaving. Alcoholisme is een van de meest voorkomende vormen van verslaving. Ben je van mening dat je te veel drinkt en wil je hier op een effectieve manier wat aan doen? Wij delen hieronder 5 praktische tips als je wilt stoppen met alcohol of minder wilt drinken.

Wanneer is er sprake van een alcoholverslaving?

De criteria om te bepalen of er sprake is van een alcoholverslaving zijn gerelateerd aan de hoeveelheid alcohol dat iemand drinkt en de periode waarop dit gebeurt. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een alcoholverslaving als een persoon iedere dag een grote hoeveelheid alcohol drinkt. Daarnaast is er sprake van alcoholisme als er obsessief gedronken wordt. Hiervan is sprake als een persoon alcohol drinkt om van stemming te veranderen (het gelukkig of prettiger voelen), problemen te vergeten of de realiteit te ontvluchten.

Gevolgen van overmatig alcoholgebruik

Het met mate drinken van één of een paar glaasjes alcohol kan geen kwaad. Er is echter sprake van overmatig alcoholgebruik als dit problemen gaat veroorzaken. Het is van groter belang om na te gaan in hoeverre er sprake is van lichamelijke- en geestelijke afhankelijkheid van alcohol dan het bijhouden van hoeveel glazen er per dag of per week worden gedronken. Daarnaast is het hierbij goed om te kijken naar de gevolgen van overmatig alcoholgebruik in vorm van lichamelijke- of geestelijke klachten.

5 praktische tips om het alcoholgebruik te stoppen of te verminderen

Doordat het drinken van alcohol maatschappelijk wordt geaccepteerd, is het lastig om vast te stellen dat het drinken van een aantal glaasjes een probleem wordt. De scheidslijn tussen het af en toe drinken van alcohol, zware drinkers en probleemgevallen is vrij dun. De enigen die kunnen vaststellen of er sprake is van een probleem zijn jezelf en je omgeving. Ben jij van mening dat het geen kwaad kan om te stoppen met alcohol drinken of dit in ieder geval flink te verminderen? Met deze 5 praktische tips is de kans groter dat je hierin slaagt:

  1. Sta stil bij je drinkgedrag en de reden om te drinken. Het inzicht in deze achterliggende emoties helpen je om het probleem aan te pakken.
  2. Bepaal hoeveel je drinkt en geef jezelf een limiet. Je kunt hierbij kiezen voor een afbouwschema.
  3. Maak een challenge voor jezelf waarbij je bewust met jezelf afspreekt om een bepaalde periode niet te drinken.
  4. Wissel een glas alcohol af met een glas water of een andere alcoholvrije drank. Je gaat hiermee automatisch minder alcohol drinken.
  5. Spreek met anderen een alcoholvrij moment af om niet in de verleiding komen om alcohol te drinken. Maak gebruik van de sociale controle.

Connection SGGZ voor hulp bij het stoppen of verminderen van het drinken van alcohol

De bovenstaande 5 tips vragen veel zelfdiscipline. Het komt regelmatig voor dat mensen een goede reden voor zichzelf hebben geformuleerd om toch van de eigen opgelegde verplichting af te stappen. Connection SGGZ is een zorginstelling dat zich gericht heeft op het aanbieden van Specialistische Geestelijke Gezondheidszorg (SGGZ). Hier kun je terecht voor een bewezen effectieve behandelmethode dat gericht is op het realiseren van jouw doelstellingen. Naast de focus op de alcoholverslaving zelf, wordt er veel aandacht besteedt aan de veroorzakende factoren en is er een uitstekend nazorgtraject om de kans op een duurzaam resultaat aanzienlijk te verhogen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here