Dit is waarom zwemmen goed is voor je lichaam!

0
117
Zwemmen

Zwemmen is niet alleen heel erg leuk en fijn om te doen, maar daarnaast ook nog eens heel goed voor je lichaam. Uiteraard omdat het je kan helpen bij het afvallen en je conditie erdoor verbetert, maar er zitten nog meer voordelen aan. Welke voordelen dit precies zijn, vertellen wij je in dit artikel.

Zwemmen zorgt voor een boost

Zwemmen zorgt ervoor dat je ontspannen raakt, omdat het water je lichter laat voelen en daarnaast je hart de nodige rust geeft en zorgt voor minder stress. Daarnaast is zwemmen ook een cardiovasculaire training, wat ervoor zorgt dat het je stemming en zelfvertrouwen vergroot. Dit komt omdat je meer serotonine produceert tijdens het zwemmen. Maar het zorgt ook nog eens voor meer energie. Hoe vermoeit je uit je werk kwam, zo actief ben je nadat je gezwommen hebt.

Zwemmen zorgt voor een goede nachtrust

Iedereen weet dat een goede gezondheid zeker ook afhankelijk is van een goede nachtrust. Slaap jij iedere nacht slecht en kom je gebroken uit je bed, dan gaat dit ten koste van je gezondheid. Je lichaam en geest hebben deze rust namelijk nodig om te herstellen. Sporten kan zeker bijdragen aan een goede nachtrust, zeker ook wanneer je gaat zwemmen. Tijdens het inspannen komen er namelijk bepaalde hormonen vrij die er voor zorgen dat jij een betere nachtrust hebt.

Je behoudt een lage bloeddruk

Doordat het water in een zwembad meer druk uitvoert dan de lucht buiten, zorgt het ervoor dat je bloed makkelijker terugstroomt naar je hart. Dit betekent dat je hart tijdens het zwemmen 10-15% minder hard hoeft te werken om hetzelfde effect te bereiken.

Ook verbrand je tijdens het zwemmen ongeveer net zoveel calorieën als wanneer je 10 kilometer per uur gaat hardlopen. Dit houdt in dat je met gemak 500 calorieën per uur kan verbranden.

Minder impact op je gewrichten

Alsof het allemaal nog niet genoeg is, is zwemmen ook nog eens heel goed voor je gewrichten, spieren en pezen. Dit komt simpelweg omdat je in het water 90% minder weegt dan buiten het water, waardoor jij je lichaam dus veel gewicht bespaart.

Ook bouw je de nodige spiermassa op tijdens het zwemmen, omdat het naast een conditietraining ook een weerstands- of krachttraining is. Wissel je daarbij ook nog eens af in de slagen die je doet, dan train je jouw spieren op verschillende manieren.

Kleiner risico op hart- en vaatziekten

Net als bij veel andere cardiotrainingen verlaagt ook zwemmen je cholesterolniveau en je bloeddruk. Dit zorgt ervoor dat het de kans vermindert op het krijgen van hart- en vaatziekten. Let op: dit geldt alleen wanneer je minimaal drie keer per week voor zeker 30 minuten gaat zwemmen, of daarnaast ook nog op een andere manier aan cardio doet.

Zwemmen vergroot je longcapaciteit

Een astmapatiënt krijgt vaak te horen dat het goed is om te gaan zwemmen in een binnenzwembad. Het warme en vochtige klimaat in een binnenbad is aangenamer voor de luchtwegen maar daarnaast is het ook beter dan de drogere buitenlucht in combinatie met alle pollen die in de lucht te vinden zijn. Het zorgt voor een grotere capaciteit van de longen en maar ook de ademhaling wordt verbeterd.

Daarbij is het zo dat, wanneer jij regelmatig sport, je longinhoud groter wordt. Ga je bijvoorbeeld één of twee keer per week zwemmen, dan merk je al snel dat je minder snel buiten adem bent wanneer je een trap op moet lopen.

Lees ook: De invloed van de substantia nigra bij de ziekte van Parkinson

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here